Chcesz coś zamówić ale kasy brak? Zrób zakupy dzisiaj i zapłać za 30 dni z PayPo!📅
Darmowa dostawa od 199 zł! Wysyłka w ciągu 24h! Nowy świeży wygląd strony, w trakcie kodowania :)
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Nie trzymaj motocykla kolanami - 8 porad jak jeździć Hard Enduro

2021-09-06
Nie trzymaj motocykla kolanami - 8 porad jak jeździć Hard Enduro

1. Jedna z najbardziej intrygujących rzeczy jakie usłyszysz to to, "nie trzymaj motocykla kolanami". Jest to przeciwieństwo tego o czym wszyscy mówią. Zasada ta tyczy się jednak tylko wolnej jazdy tzw. extreme enduro, gdzie musisz używać technik trialowych do pokonywania przeszkód. Odsunięcie kolan od motocykla na wolnych i trudnych przeszkodach pozwoli Ci zachować więcej kontroli nad motocyklem i utrzymać lepszy balans. Oczywiście na szybkich przeszkodach i przelotach, kolana powinny być dociśnięte do motocykla.

2. Kolejna rada dotyczy patrzenia. Mario Roman sugeruje, aby patrzeć na to co jest zaraz przed Tobą. Ta rada również tyczy się wolnych i ciężkich przeszkód albo przeszkód powtarzalnych. Jeśli przed Tobą leżą trzy kłody to nie należy patrzeć na drugą czy trzecią, tylko skupić się na pierwszej, dzięki czemu łatwiej będzie pokonać nam kolejne przeszkody. Oczywiście rada ta nie dotyczy szybkich przejazdów.

3. Musisz skupić się na tym po jakiej linii porusza się przednie i tylne koło. Mario często patrzy w dół na swoje tylne koło szczególnie podczas przygotowania do pokonania ciężkiej przeszkody. Pozwala mu to sprawdzić, czy koło ma wolne miejsce do przejazdu czy może utknęło pomiędzy kamieniami. Jeśli widzi, że koło opiera się na luźnym podłożu takim jak np. żwir to porusza kilka razy manetką tak aby usunąć spod koła luźne elementy i złapać lepszą trakcję.

4. Nie używaj hamulców. Enduro powinno się charakteryzować płynnością i utrzymaniem odpowiedniego tempa. Zdecydowanie łatwiej jechać nie używając hamulców, niż używając ich poprawnie i w odpowiednich momentach. Zawodnicy MX często trenują bez używania hamulców, dzięki czemu przyzwyczają się do większych prędkości w dojściach do zakrętów i w samych zakrętach, co często pomaga im urwać nawet 3 sekundy na okrążeniu.

5. Mentalna bitwa. Mario Roman wskazuje, że często to właśnie nadmiar myślenia wpycha nas w największe bagno. Większość z nas ma nawyk ciągłego analizowania wszystkiego co znajduje się na około. To właśnie dlatego najlepiej jeździ się tym, którzy pokonują znane okrążenia bez zastanowienia. Dlatego musisz jak najwięcej jeździć, obycie z motocyklem, pokonywanie przeszkód najpierw mniejszych później większych pozwala na zdobycie pewności siebie i poniekąd wyłączenie nadmiernego analizowania.

6. Mario często rozkręca swoje zawieszenie na maxa, a nawet wtedy mówi, że wydaje mu się, że zawieszenie nie jest wystarczająco miękkie. Często powtarza, że kluczem do sukcesu w ekstremalnym enduro jest to by zyskać lepszy czas w sekcjach, gdzie pozostali zawodnicy mają największe problemy. Polepszanie czasu w szybkich i łatwych sekcjach nigdy nie pozwoli Ci zyskać tyle ile przyspieszenie w tych najtrudniejszych.

7. W ekstremalnym enduro Mario często ustawiał motocykl tak aby był on jak najniższy. Wspominał o obniżeniu motocykla oczywiście z zachowaniem geometrii. Niektóre jego konfiguracje obejmowały obniżone wewnętrznie zawieszenie przednie. Powtarzał, że w ekstremalnym enduro najważniejsze jest móc położyć stopę na płasko.



8. W swoich szkoleniach pokazuje, że w ekstremalnym enduro kierownica powinna być prostopadła do podłoża, a dźwignie hamulca i sprzęgła powinny być obniżone nie więcej niż o około 10 stopni w dół. Niskie ustawienie dźwigni owszem pozwoli Ci stanąć wygodniej, ale podczas siedzenia często dla polepszenia trakcji będziesz musiał przesunąć się do tyłu, a to sprawi, że ciężko będzie operować dźwigniami, które są zbyt nisko.
 
 
Kto z was dziś ma zamiar testować jego rady?

Zaufane Opinie IdoSell
4.84 / 5.00 1954 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-27
Polecam
2024-03-21
Polecam na 100%
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel