Dobierz części do swojego motocykla

Kaski Cross

( ilość produktów: 249 )

Od włóczykijów po leśnych ścieżkach po wymiataczy motocross każdy, kto lubi pobrudzić się na dwóch kołach, potrzebuje dobrego kasku cross, aby ochronić swoją makówkę. Kaski enduro są specjalnie projektowane do odpowiedniej ochrony w najbardziej wymagających warunkach jazdy offroad.

To w końcu kask cross czy enduro? Jeżeli od jakiegoś czasu interesujesz się tematem i przeglądasz internet w poszukiwaniu swojego wymarzonego kasku, to zapewne zauważyłeś, że raz niektórzy piszą kask cross, innym razem znajdujesz poradniki odnośnie kasków enduro. I tutaj zapewne pojawia się pytanie: jakie są różnice pomiędzy kaskiem cross i kaskiem enduro? W uproszczeniu możemy śmiało udzielić odpowiedzi, że nie ma żadnej istotnej różnicy. Owszem istnieje sporo szczegółów i niuansów, które powodują, że niektóre kaski chętniej są wybierane przez zawodników Mx, a inne z uwielbieniem są stosowane w hard enduro, ale o tym później.

Kask cross najbardziej wyróżnia masywny daszek jego podstawowym zadaniem jest ochrona Twoich oczu przed wszystkim, co wystrzeli w dużą prędkością spod koła motocykla Twojego kumpla, który jedzie z przodu. Daszek zapewnia także sporą ulgę podczas jazdy w mocnym słońcu.

Charakterystyczna przedłużona i rozbudowana szczęka kasków cross została opracowana tak, aby zapewnić Twojej brodzie maksymalne bezpieczeństwo nawet podczas najsolidniejszej gleby. Dzięki takiej konstrukcji kasku enduro w okolicy brody i ust pojawia się dodatkowa przestrzeń, która pozytywnie wpływa na wentylację i ułatwia oddychanie nawet w największy upał.

Łatwo zauważyć, że prawdziwe kaski crossowe są pozbawione szyby. Wyjaśnienie jest bardzo proste. Podczas jazdy po bezdrożach cały kurz, który unosi się w powietrzu, osiada na szybie nie tylko od strony zewnętrznej. Przez swoją specyficzną konstrukcję kurz i zanieczyszczenia łatwo mogą dostać się także do wnętrza kasku i przedostać do Twoich oczu co jest niedopuszczalne ze względu na bezpieczeństwo i komfort.

Zamiast szyby do kasku cross dobiera się gogle cross, które dobrze dolegają do twarzy i w 100 procentach chronią oczy kierowcy przed zanieczyszczeniami. Stosowanie gogli wymusiło wprowadzenie kolejnej istotnej modyfikacji w kaskach cross – duży otwór na oczy.

Zakup kasku do jazdy cross lub enduro to niełatwe zadanie. Najpopularniejszym sposobem jest wzorowanie się na swoich ulubionych zawodnikach albo po prostu wybrać ten, który podoba Ci się najbardziej, jednakże, kiedy zwrócisz uwagę na różnice i najważniejsze parametry wybór odpowiedniego kasku cross będzie zdecydowanie łatwiejszy, a sam kask lepiej dopasujesz do swojego stylu jazdy.

Jak wybrać kask cross?

Przede wszystkim Twój kask cross/enduro powinien być najważniejszym elementem Twojego wyposażenia. Kask cross/enduro jest jedyną rzeczą pomiędzy Twoją głową a twardym podłożem. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie kasku cross do kształtu Twojej głowy i Twoich preferencji.

Przede wszystkim jak poznać czy kask motocyklowy cross jest odpowiednio dobrany?

Przy wyborze kasku musisz wziąć pod uwagę kształt jego skorupy oraz rozmiar. Pamiętaj, że rozmiary kasków cross/enduro mogą różnić się w zależności od producenta. Zawsze przed zakupem sprawdź nie tylko rozmiar, ale także obwód głowy, jaki odpowiada danemu rozmiarowi. Aby odpowiednio dobrać rozmiar kasku, zmierz obwód swojej głowy około 3 cm nad uszami. Następnie podczas mierzenia kasku zwróć uwagę czy kask leży prosto na Twojej głowie, czy otwór na gogle jest odpowiedni i przede wszystkim, czy nie uciska Cie punktowo w głowę. Kask cross/enduro ma dolegać do głowy, może mocno ściskać policzki, ale nie powinien boleśnie uciskać Cie punktowo w głowę. Następnie trzymając sztywno głowę i łapiąc za szczękę kasku, spróbuj obrócić kask w jedną i drugą stronę. Jeśli kask z łatwością się obraca, to niestety jest on na Ciebie za duży. Jeśli boisz się, że kask za mocno Cie opina, to musisz pamiętać także o tym, że wyściółka w kasku enduro i cross po jakimś czasie ulegnie rozbiciu. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do rozmiaru, to zadzwoń do nas, a my pomożemy wybrać Ci najlepszy dla Ciebie kask. 

Przy wyborze kasku ważna jest również kwestia jego wentylacji. Najczęściej im więcej wentylacji tym lepiej, im więcej otworów wlotowych i wylotowych, tym lepiej dla Ciebie. Liczna wentylacja w kasku cross/enduro pomaga utrzymać stałą temperaturę, dzięki czemu mniej się pocimy, a to znów wpływa na to, że mniej osiada na nas kurz. 

Kształt skorupy kasku. Jedna z ważniejszych kwestii w doborze kasku. Głowy różnią się kształtem, dlatego nie każdy kask enduro i cross będzie pasował na każdą głowę. Twój kumpel może powiedzieć, że kask Arai to najwygodniejszy kask na świecie, tymczasem gdy tylko założysz go na głowę, możesz mocno się zastanawiać, skąd w ogóle ma takie poglądy. Przecież to według Ciebie jeden z najniewygodniejszych kasków cross/enduro, jakie miałeś na swojej głowie. Dlatego warto przymierzyć kilka marek sprawdzić, które pasują nam najbardziej, a następnie szukać pośród nich tego jedynego wymarzonego. 

Ile powinien ważyć kask cross/enduro? 

Dla jednych jest to jeden z najważniejszych aspektów przy wyborze kasku, inni tymczasem, w ogóle nie zwracają uwagi na to ile kaski enduro i cross ważą. W tym miejscu chcemy zaznaczyć, że waga ma ogromne znacznie podczas jazdy cross/enduro. Bardzo ciężkie kaski mogą wpływać nie tylko na komfort jazdy, ale również na naszą pozycję na motocyklu. Często powodują wyginanie się na motocyklu, co znów skutkuje bólem karku pod koniec jazdy. Może to zabrzmi dziwnie, ale bardzo ciężkie kasku mają też z reguły gorszą wentylację, przez co zaczniesz się bardziej pocić, a cała frajda z jazdy motocyklem cross/enduro znacznie straci w Twoich oczach. Wiele trenerów motocross zaznacza, że graniczna waga to około 1600 gramów, powyżej tej wagi najczęściej już zaczynamy znacznie odczuwać ciężar kasku na głowie. To wcale nie znaczy, że masz zrezygnować ze swojego wymarzonego kasku, który ma 1650 gram, ale 1900 gram to już zdecydowanie za dużo. 

Jakie mają cechy i certyfikaty bezpieczne kaski enduro i cross?

Pewnie wiesz, że na całym świecie istnieje kilka organizacji, które zajmują się certyfikacją kasków i określaniem ich standardów bezpieczeństwa. Dwie główne certyfikacje kasków cross to DOT oraz ECE

Klasyfikacja DOT to norma federalna FMVSS 218 w Stanach Zjednoczonych. Każdy kask dopuszczony do obrotu musi spełniać wszystkie jej założenia. 

W Europie mamy ECE i jest to jedna z najpopularniejszych certyfikacji na świecie. Ponad 50 krajów na całym świecie stosuje się do normy ECE. 

Czym jest technologia MIPS i czy jest pożyteczna? 

MIPS to wielokierunkowy system chroniący przed uderzeniami, stosunkowo młoda technologia stosowana w kaskach FOX. Technologia MIPS polega na zmniejszaniu ruchów obrotowych dzięki pochłanianiu i przekierowywaniu energii oraz sił obrotowych, jakie są przenoszone do mózgu podczas uderzeń kątowych. Technologia MIPS została opracowana w Szwecji, a obecnie jest implementowana do wielu kasków na całym świecie. Na kaskach corss Airoh nie znajdziesz oznaczenia o stosowaniu technologii MIPS, ale najlepsze kaski Airoh również mogą być wyposażone we własny system ochrony przed uderzeniami obrotowymi. Informację o tym znajdziesz na pewno w opisie kasku.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę przy wyborze kasku cross/enduro? 

Na pewno dużym atutem będzie wyjmowana wyściółka kasku, dzięki czemu będziesz mógł zawsze ją wyciągnąć po intensywnej jeździe i wrzucić do pralki. 

Kolejnym atutem będzie odpinany magnetyczny daszek lub daszek ze śrubami zrywalnymi. Kaski Fox oraz kaski cross airoh w niektórych modelach posiadają takie daszki. Dzięki nim będziesz znacznie bezpieczniejszy w terenie, ponieważ w przypadku zahaczenia o np. gałąź daszek się oderwie, ale nie ściągnie Cie z motocykla. W momencie zahaczenia o gałąź dochodzi najczęściej do wykonania szybkiego ruchu skrętnego, a ten w najgorszym wypadku może doprowadzić do urazu kręgosłupa szyjnego. Dzięki czemu zrywalne daszki w połączeniu z elastyczną skorupą pomagają amortyzować uderzenia nawet podczas silnych wypadków.

Kiedy wymienić kask cross/enduro?

Kask wymieniamy przede wszystkim po dużym uderzeniu czy kolizji. Bezapelacyjnie wtedy, gdy uderzyliśmy tak, że pękła nam skorupa. Większość testerów kasków cross/enduro wskazuje, że kask powinno się wymieniać co około 5 lat. Jednakże, jeśli Twoja wyściółka się już ubiła tak bardzo, że kask lata Ci na głowie, to jest to zdecydowanie czas na jego wymianę. W zależności od tego, jak dużo jeździsz i jak mocno użytkujesz kask, okres ten powinien ulegać skróceniu. Jeśli jeździsz bardzo dużo, to w ciągu roku Twój kask zaliczy pewnie kilka upadków na torze motocross czy w lesie, upadki na pace busa czy podczas przerwy na wodę też się liczą. Warto wtedy zastanowić się, czy nie byłoby bezpieczniej wymienić kask raz w roku.

Teraz już wiesz jak wybrać kask cross.

Dlaczego nie należy samodzielnie malować kasku cross/enduro? 

Zdecydowanie odradzamy samodzielne malowanie kasku. Może wydawać Ci się to dziwne, ale nieodpowiednio dobrana farba czy spray może wpłynąć na skład strukturalny skorupy kasku cross/enduro, a przez to na Twoje bezpieczeństwo. Dlatego, jeśli już chcesz zmienić malowanie swojego kasku, to oddaj go do profesjonalnej firmy, a najlepiej oklej go bezinwazyjnie za pomocą naklejek.

Porównanie kasków cross w sekcji najbezpieczniejsze i najlepsze kaski:

  1. Kask Fox Racing V3.

Fox posiada ponad 40 letnie doświadczenie w produkowaniu kasków cross/enduro oraz odzieży do motocross i enduro. Kask Fox V3 to najwyższej jakości kask na średniej półce cenowej. Marka to osiągnęła wręcz idealną równowagę pomiędzy jakością wykonaniu kasku, a wartością cenową. Zastosowano w nim wspomnianą wyżej technologię MIPS, magnetyczny system odpinania daszka. Dodatkowo od 2022 roku kaski Fox zostały wyposażone w ulepszony system MVRS, dzięki czemu daszek nie odpadnie Ci w najmniej oczekiwanym momencie. Ponadto nowością jest zastosowanie opracowanej, nowoczesnej wyściółki Varizorb, która ma za zadanie jeszcze lepiej rozłożyć pochłoniętą z uderzenia energię, tak aby nie skupiła się ona w jednym punkcie. Kaski cross/enduro marki Fox model V3 charakteryzują się dopracowaną w każdym szczególe wentylacją, która została zabezpieczona za pomocą dodatkowej meshowej wkładki, która chroni przed przedostawaniem się do kanałów wentylacyjnych brudu i pyłu, które mogłyby skutkować ich zatykaniem. Kaski te ważą w zależności od rozmiaru około 1220-1400 gram. 

         2. Kask cross Airoh Aviator 3.0

Jedna z najszybciej rozwijających się marek. Dzięki czemu kaski cross Airoh Aviator został znacznie ulepszony. Znajdziesz go w dwóch wersjach jednej oznaczonej jako Airoh Aviator Primal, wykonanej z włókna węglowego 3k i ważącej zaledwie 1270 gram, oraz drugiej wykonanej ze standardowego włókna węglowego HPC i ważącej niewiele więcej, bo 1330 gram. Kaski te zostały wyposażone w system MIPS (AMS2+). System AMS 2+ składa się z dwóch powłok wewnętrznych, które zostały otoczone pojedynczą warstwą sylikonu. Ta silikonowa warstwa to opatentowany sposób na przenoszenie wielokierunkowych sił w przypadku uderzenia w głowę. Airoh zaproponował nam kaski enduro i cross, które wyposażono w bardzo dobry system wentylacji. Kask cross Airoh Aviator duże otwory wentylacyjne pod brodą oraz na czole, które skutecznie schładzają podczas jazdy. Oczywiście zastosowano w nim wyjmowaną wyściółkę oraz duży otwór na gogle.

      3. Kask Alpinestars Supertech M10

W porównaniu kasków corss nie mogło zabraknąć marki Aplinestars. Supertech M10 to najlepszy kask enduro i cross w ofercie marki Alpinestars. Swoją premierę miał w 2018 roku i do tej pory cieszy się dużą popularnością. Wykonano go z kompozytu węglowego i jest dostępny w 4 rozmiarach. Posiada 16 wlotów i 5 wylotów powietrza co znacznie wysuwa go na prowadzenie pod względem wentylacji. Minusem tego kasku jest brak możliwości regulacji wizjera, zastosowano w nim jednak śruby zrywalne. W kasku zastosowano również technologię MIPS. Jeden z najlżejszych kasków, waży jedynie 1240 gram. 

     4. Kask cross Leatt Moto 9.5 wykonany z włókna węglowego

Obecnie jeden z najlżejszych kasków wykonanych z włókna węglowego (1195 gram) dostępny na rynku. Kask Leatt Moto 9.5 posiada agresywny wygląd, odrywany daszek i system awaryjnego wyciągania poduszek policzkowych. Skorupa dostępna jest w 3 rozmiarach, a do tego kask Leatt Moto 9.5 oferuje, aż sześć rozmiarów wkładek wewnętrznych, które pozwalają idealnie dopasować kask do kształtu i rozmiaru głowy. Dodatkowo antybakteryjna wyjmowana wyściółka pozwala zachować najwyższy komfort użytkowania. Kask wyposażono w system 360 stopni, który skutecznie pochłania i rozprowadza siły uderzenia.

Zaufane Opinie IdoSell
4.82 / 5.00 939 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-28
Wszystko w porzadku. Polecam
2022-09-22
Jak zwykle można na was liczyć

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel