TELEFON: (17) 859 90 08  MAIL: sklep@bajamoto.pl

10 kroków, które pozwolą Ci dobrze przygotować motocykl do sezonu 0
10 kroków, które pozwolą Ci dobrze przygotować motocykl do sezonu

Po pierwsze, wyczyść go.

Zapewne nie masz ochoty robić czegokolwiek w kurzu czy brudzie, który nie został zmyty przed wstawieniem motocykla do garażu. Najłatwiej będzie Ci umyć go za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Jeśli jednak za oknem śnieg albo uważasz, że jest za zimno na przejażdżkę myjnię, a chcesz choć trochę przeczyścić motocykl to polecamy Ci produkty do czyszczenia motocykli, które można stosować również bez użycia wody. Nie zastąpi Ci to gruntownego mycia, ale pozwoli oczyścić z większych zabrudzeń. Ps. w przypadku mycia myjką wysokociśnieniową nie zalecamy mycia wydechu od wewnątrz ;).

Po drugie, smarowanie!

Pamiętaj jest wiele olejów motocyklowych. Jest też wiele opinii na temat tego jaki olej powinno się zalewać i który z dostępnych na rynku jest najlepszy. Jeśli zależy Ci na oleju syntetycznym to pamiętaj, że jedynie oleje na których napisane jest 100% syntetyczny są całkowicie wykonane na bazie syntetycznej bez dodatku bazy mineralnej. Co więcej jeśli zależy Ci na naprawdę wysokiej jakości oleju, to poszukaj takiego, który ma w sobie bazę PAO. To jedna z najlepszych baz dostępnych na rynku olejowym. Najważniejsze nie żałuj. Układ smarowania jest duży obejmuje silnik, skrzynię biegów i masę ich podzespołów. Zdecydowanie taniej jest kupić dobry olej, niż nowy silnik/skrzynię/sprzęgło. Stosuj oleje wyłącznie do motocykli, najlepiej o lepkości takiej jaką zaleca producent.

Po trzecie, warto się ochłodzić.

dolewanie płynu chłodniczego do motocykla

W tym punkcie sprawdzamy co tam się podziało lub nie w naszej chłodnicy i z naszym płynem chłodniczym. Pamiętaj silniki są naprawdę mocno obciążone termicznie. Dlatego sprawny układ chłodzenia jest taki ważny. Płyn powinno wymieniać się co 2 lata. Pozwoli to zabezpieczyć układ przed np. korozją. Jeśli wymieniałeś niedawno płyn to wystarczy, ze skontrolujesz jego poziom w zbiorniczku wyrównawczym. Pamiętaj, żeby dolewać ten sam płyn, a jeśli masz wątpliwości jaki był zalany to zmień go całkowicie, to nie jest duży koszt, a będziesz miał spokojną głowę.

Po czwarte, powietrze.

Filtr powietrza – pamiętasz kiedy ostatni raz do niego zaglądałeś? A czy zdajesz sobie sprawę z tego, że jest on z reguły wykonany z papieru? Warto byłoby go wymienić jeśli jest już zapchany. Akcesoryjne filtry gąbkowe wystarczy umyć w dedykowanym środku i naoliwić.

Po piąte – jak się zatrzymać?!

Tak, tak hamulce. Zastanów się czy sam chcesz się z nimi bawić, czy może nie wierzysz, aż tak w siebie i wolisz oddać swoje bezpieczeństwo w ręce profesjonalistów. Pamiętaj, żeby kontrolować grubość i stan tarcz hamulcowych, a także kloców. Wiadomo, że pierwsze na co motocyklista patrzy to przyspieszenie, ale fajnie jest się też zatrzymać. Sportowa jazda to nie tylko odkręcanie manetki. Ważny jest też płyn hamulcowy, aaaa i klamka hamulca też nie może być zbyt „miękka”. Najlepiej wymieniać płyn co roku, ale możesz również wymieniać co dwa lata. Jeśli lubisz jeździć agresywnie, pomyśl o lepszej jakości płynie hamulcowym.

Po szóste – palenie gumy!

Żartowaliśmy. Ale blisko, bo chodziło nam o opony. Pamiętaj, stan opon jest naprawdę bardzo, bardzo ważny. Samochód ma 4 koła, motocykl tylko 2. Czy myślałeś o tym jaka jest powierzchnia styku opony z asfaltem? Podpowiadamy – mała. Czy już rozumiesz jak ważny jest stan opon i ich jakość? Dobre opony sprawią, że poczujesz się pewniej i bezpieczniej, więc jazda stanie się przyjemniejsza. Dobre opony trzymają się dobrze asfaltu, więc nie będziesz musiał jechać z zaciśniętą szczęką i zastanawiać się kiedy odklei. Przemyśl to jak jeździsz i gdzie, po jakich drogach, czy daleko, czy blisko, ile robisz kilometrów, czy jeździsz po torze, czy może jesteś ulicznym wojownikiem. A później skieruj się do sklepu i poproś o pomoc. Albo poczytaj na forach. Tylko prosimy zbierz kilka opinii - najlepiej sprawdzonych. Nie kieruj się tylko jedną.

Po siódme – niech nastanie dzień!

Elektryka – dobrze byłoby coś widzieć w nocy nie? Światła w sumie się czasem przydają jak wracasz nocą z długiej trasy. Przy kontroli policyjnej też się przydają, pozwalają zaoszczędzić trochę groszówek w portfelu. Poza tym to łatwiej jest zauważyć motocykl, który ma załączone światła i nie mówimy tutaj o nocy, ale także o jeździe w dzień w ruchu ulicznym. Sprawdź, czy połączenia kabli nie są skorodowane, jak wygląda odbłyśnik w lampie i czy ten kierunkowskaz to jeszcze miga czy umarł jak w większości samochodów BMW.

Po ósme zawieszenie.

Trochę słabo jeździć motocyklem, który prowadzi się jak tapczan albo łóżko wodne. W sumie niby się składasz, ale tak nie do końca. Niby coś tam się dzieje, ale trochę pływa. Olej w zawieszeniu tez się wymienia. Mimo, że niektórzy uważają, że póki nie latają na gumie to nie trzeba. Poza tym mi zawieszenie nie cieknie więc po co? No właśnie, powinno się go wymieniać co około dwa lata lub jak kto woli 20 000km. No chyba, że naprawdę uwielbiasz jazdę na jednym kole, to jednak skontrolowalibyśmy częściej przednie zawieszenie. Pamiętaj też o regulacji zawieszenia, wiele osób o tym zapomina, ale motocykl dostosowany do naszej wagi i stylu jazdy staje się naprawdę przyjemny w prowadzeniu. Tu nie chodzi przecież o to, żeby jazda na motocyklu była dla Ciebie walką o przetrwanie, ale o przyjemność.

Po dziewiąte – biżuteria.

I to nie była jaka bo całkiem spory łańcuch. Tak, tak mamy na myśli łańcuch napędowy. Niektóre potrafią być naprawdę ładne, kolorowe i często rozciągnięte do granic możliwości. Powinieneś sprawdzać jego napięcie (nie może być za duże, ale wiszący łańcuch w motocyklu drogowym to trochę kiepska sytuacja), powinieneś go regularnie czyścić i smarować. Wiemy, że zestaw napędowy potrafi sporo kosztować, ale jeśli będziesz o niego regularnie i prawidłowo dbał to będzie Ci służył znacznie dłużej. Dlatego podejdź, złap za niego i sprawdź czy nie wisi jak gumka od stary majtek.

Po dziesiąte – Ty.

Ty również musisz się przygotować do sezonu. Musisz być w dobrej kondycji fizycznej, obżeranie się przez zimę i brak ruchu raczej nie wpłyną pozytywnie na Twój czas reakcji i zdolność oceniania sytuacji. Warto jest zadbać o kondycje mięśniową, bo przecież głupio byłoby podeprzeć się na światłach i nie utrzymać na nodze motocykla. Fejm by był, ale w sumie mało pozytywny, a przecież my raczej chcemy się wyróżniać pozytywnie.

Przypomnieliśmy Ci chyba o najważniejszych rzeczach. Tak więc teraz broń w dłoń (czyt. narzędzia) i czas do pracy, bo ciepło już za niedługo!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl