10 oznak, że Twój silnik 4T ma dość

2020-09-28
10 oznak, że Twój silnik 4T ma dość

10 Oznak o tym, że silnik w Twoim motocyklu ma już dość i wymaga remontu

W ostatnim czasie obserwujemy spadek zainteresowania 300 w 2T. Wygląda na to, że kilkuletnia moda na dwusuwy słabnie. Co raz więcej osób przesiada się na motocykle 4T o pojemności 250 i 350. Nic dziwnego, endurówki z czteropakiem są znacznie przyjemniejsze w prowadzeniu i o wiele lepiej nadają się do ścigania w zawodach cross country lub enduro. Łagodne oddawanie mocy, niższe spalanie i ten dźwięk!

Jak to w życiu żadne rozwiązanie nie jest pozbawione wad. Ta reguła nie ominęła także silników czterosuwowych. Silniki 4T zdecydowanie bardziej wrażliwe na niedbały i nieregularny serwis. Będąc właścicielem czterosuwa rozpiska interwałów serwisowych musi być Twoją biblią. Sprawdzaj i wymieniaj wszystko na czas, a unikniesz problemów. Silnik 4T to nie bomba zegarowa jak wielu fanów 2T może głośno krzyczeć. Prawidłowo serwisowana jednostka posłuży kilkaset motogodzin zapewniając Ci regularnego banana na twarzy

Jeżeli jednak zamiast serwisówki namiętnie czytasz Bravo Girl, zamiast do garażu wolisz skoczyć na piwko, a olej wolisz zmienić dwa razy rzadziej bo przecież jest taniej to silnik na pewno daje Ci już sygnały, że coś jest nie tak. Przeczytaj poniższy tekst i przekonaj się czy z Twoją crossówką wszystko ok.

Silnik 4T słabo odpala - czy to pierwszy sygnał?

Pierwszą istotną sprawą, którą należy się zainteresować jest to jak silnik odpala. Czy ma on problemy z odpaleniem „z kopa”, ale odpala w przypadku użycia rozrusznika elektrycznego lub na pych? Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić w takiej sytuacji to machnąć ręką i powiedzieć „przecież jakoś odpala”. Problemy z rozruchem silnika 4T w normalnych warunkach nie zawsze muszą świadczyć o całkowitym zniszczeniu lub bardzo poważnej awarii, ale powinny sprawić, że w Twojej głowie zapali się lampka alarmowa mówiąca o tym, że coś jest nie tak.

Nie wolno lekceważyć nawet małych uchybień odpalania, ponieważ podobnie jak w „Efekcie Motyla” doprowadzą one do tragicznych konsekwencji… Tragicznych dla silnika 4T w Twoim motocyklu. Możliwe, że są to problemy z gaźnikiem lub wtryskiem, ale o wiele poważniejszy problem może tkwić w głowicy.

Podstawione zawory, a niska kompresja

Problemy ze sprężaniem są zwykle powiązane z problemami z uruchamianiem. Jeżeli zawory i gniazda zaworowe głowicy są już zużyte, prowadzi to do nieszczelności podczas sprężania. Zużyte pierścienie tłoka, które nie są w stanie uszczelnić komory spalania dają identyczny efekt. Jeżeli Twój cross przestał odpalać "od strzała" może być to znak, że remont silnika 4T będzie nieunikniony.

Jeżeli masz podstawowe pojęcie o mechanice i dostęp do serwisówki swojego motocykla możesz sprawdzić luzy zaworowe. Podstawione zawory to częsta przyczyna problemów z odpalaniem. Czasami wystarczy samodzielna regulacja zaworów z wykorzystaniem zestawu płytek.

Olej z odmy w airboxie

W większości motocykli enduro odma odprowadzona jest do airboxa, a crossówkach luźno wzdłuż ramy do osłony silnika. Kiedy w obudowie filtra powietrza pojawia się nagromadzony olej to powód do zmartwień. Zjawisko występuje w momencie kiedy zużyte pierścienie tłoka nie uszczelniają prawidłowo komory spalania i powstające tam ciśnienie przedostaje się do skrzyni korbowej. Nadciśnienie jest wyrównywane przez odmę zgodnie z jej przeznaczeniem.

Kopci na niebiesko na zimnym

Niebieski dym po odpaleniu na zimnym silniku jest najdokładniejszą informacją o kondycji uszczelniaczy zaworowych. Zużyte uszczelniacze zaworowe przepuszczają olej z głowicy, który po trzonku zaworu spływa do gniazda zaworowego. W momencie odpalenia silnika nagromadzony na zaworach olej trafia do komory spalania. Następnie zostaje przepalony i wyrzucony z jednostki przez układ wydechowy w postaci niebieskiego obłoku.

Warto zwrócić dokładnie uwagę na kolor, ponieważ czysty biały dymek po odpaleniu zimnego silnika 4t, to po prostu para wodna.

Płyn chłodniczy wylewa się przez przelew

Jeżeli chłodziwo wycieka przez przelew sporadycznie po mocnym zagrzaniu silnika to nie ma powodu do obaw. Jeżeli jednak płyn chłodniczy sączy się cały czas to jeden z sygnałów, który może świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. W skrajnych sytuacjach puchnące węże chłodnicze i ciągłe wylewanie się płynu chłodniczego przez przelew może nawet być objawem pękniętej głowicy.

Cieknie z pompy wody

Kapiący płyn chłodniczy z okolicy pompy wody to sygnał zużycia uszczelniacza pompy wody. Nie możesz lekceważyć tego problemu, ponieważ w ten sposób możesz pozbyć się całego płynu chłodniczego z układu i w konsekwencji przegrzać silnik.

Nie musisz być geniuszem mechaniki aby zrozumieć, że przegrzany silnik to ogromne koszty związane z zakupem nowego cylindra i tłoka.

Dziwny dźwięk, czy czeka mnie remont silnika 4T?

Jeżeli masz swój motocykl od dłuższego czasu i rozpoznajesz jak pracuje to zmiana w sposobie pracy i dodatkowe metaliczne dźwięki powinny Cię powstrzymać od dalszej jazdy.

Nawet najlepszy mechanik nie jest w stanie na 100% określić usterki po dźwięku. Jednakże wprawne ucho bez trudu rozpozna charakterystyczne szuranie zużytego łańcuszka rozrządu. Dobry mechanik nie powinien także pomylić się kiedy w silniku 4t zacznie stukać korba na panewce. Ci najlepsi potrafią dodatkowo rozpoznać dźwięk zużytego tłoka, który uderza o głowicę.

Wniosek jest prosty - jeżeli nie rozpoznajesz dźwięków, które pojawiają się podczas konkretnych uszkodzeń silnika 4T, a ten zaczął pracować dziwnie natychmiast zakończ jazdę i udaj się do zaufanego serwisu.

Opiłki w oleju podczas wymiany

To jak wygląda olej z Twojego silnika po jego wymianie, może Ci wiele powiedzieć o kondycji pieca. Podczas okresowej wymiany oleju na sitku, filtrze lub w wanience możesz zauważyć opiłki metalu. Jeżeli są koloru matowego i przyciągają się do magnesu z reguły będą to stalowe drobinki z kół zębatych skrzyni biegów. Jeżeli nie mają kilku milimetrów nie masz powodu do obaw. Skrzynia biegów w motocyklu cross nie ma synchronizatorów i podczas zmiany biegu tryby delikatnie się ścierają. Najsmutniejszym widokiem mogą być opiłki w kolorze miedziano-brązowym - zwiastują zużywające się łożysko dolne korbowodu. 

Skład oleju silnikowego może dostarczyć wielu wskazówek i podpowiedzi dotyczących tego co się dzieje w jednostce napędowej. Nie jesteś specjalistą w dziedzinie chemii? Warto jednak, abyś wiedział o czym może świadczyć zmieniająca się barwa oleju silnikowego. Jeśli posiada on bardziej mleczną barwę, może to oznaczać, że płyn chłodniczy przedostaje się do oleju. Najczęściej głównym winowajcą jest zużyty uszczelniacz pompy wody. Olej czarny jak smoła świadczy o tym, że nie zadbałeś o stan tłoka i sadza z komory spalania trafia przez zużyte pierścienie do oleju.

Co robić aby uniknąć problemów?

Wiele ze wspomnianych wyżej problemów jest spowodowanych przez zużyte komponenty górne lub dolne. Nie wpadaj w panikę jeśli okaże się, że w silniku Twojego motocykla zużył się tłok, korbowód lub zawory. Aby wykonać remont silnika 4T wcale nie musisz zastawiać domu ani brać kredytu. Oprócz kosztownych części OEM, na rynku dostępnych jest sporo dobrej jakości zamienników często produkowanych w tych samych fabrykach ale mających znacznie niższą cenę.

Warto na bieżąco kontrolować swój motocykl i na czas wymieniać części. Pewne bardzo mądre powiedzenie mówi, że „lepiej jest zapobiegać niż leczyć”. Pasuje ono nie tylko do ludzkiego zdrowia, ale również do działania maszyn i silników. Wymieniając części profilaktycznie, w ramach normalnych czynności serwisowych, możesz ochronić się przed kosztami i awariami. Najważniejsze to przestrzegać zalecanych interwałów serwisowych.

Bardzo słusznym pomysłem może być zainstalowanie licznika motogodzin, który rejestruje liczbę godzin pracy jednostki napędowej. Na podstawie jego wskazań określisz precyzyjnie kiedy konkretne części wymagają kontroli lub wymiany.

 

 

Dołącz do bajamoto VIP

bądź na bieżąco z najlepszymi ofertami i zgarnij

- 7%

na pierwsze zakupy
Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1206 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-02-08
Mimo tego, że cena tego zaworu na bajamoto jest najniższa w internecie to i tak powala z nóg... Ale sam zawór pasuje idealnie, jest wykonany idealnie. Polecam.
2023-02-07
Wszystko tak jak w opisie. Polecam

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel