Opony cross motocross – maksymalna trakcja, przyczepność i kontrola na torze
( ilość produktów: 196 )Opony cross motocross (ang. motocross tires) to jeden z najważniejszych elementów wpływających na osiągi motocykla. Dobrze dobrana opona decyduje o starcie, przyspieszeniu i stabilności w zakrętach. W Bajamoto znajdziesz opony motocross marek Michelin, Mitas, Pirelli i Bridgestone – stworzone do jazdy po torach, piachu, błocie i twardych nawierzchniach offroad.
Dlaczego opony cross mają tak duże znaczenie?
Motocross to sport, w którym opona musi „czytać” podłoże i reagować szybciej niż zawodnik. Każdy typ nawierzchni wymaga innego bieżnika i mieszanki gumy – od miękkiej na piach, po twardą na suche, zbite trasy. Dlatego dobór opony motocross ma bezpośredni wpływ na trakcję, kontrolę i bezpieczeństwo.
- lepsze przyspieszenie i hamowanie na każdym podłożu,
- zwiększona stabilność w zakrętach i na wybiciach,
- mniejsza podatność na przebicia i odkształcenia,
- opony dopasowane do mocy i masy motocykla (125 / 250 / 450),
- dostępne wersje soft, mid i hard terrain.
Rodzaje opon motocross (MX)
- Soft Terrain – do piachu, błota i luźnego podłoża (wysokie klocki, szeroki rozstaw),
- Mid Terrain – najbardziej uniwersalne, sprawdzają się na większości torów,
- Hard Terrain – do twardych, ubitych tras i suchych nawierzchni,
- Front / Rear Specific – opony dedykowane na przód (21”) i tył (19”).
Michelin – topowa trakcja na każdym torze
Michelin to światowy lider w segmencie opon motocrossowych. Seria Starcross 6 to wynik wieloletnich testów w Mistrzostwach Świata MXGP – lekka konstrukcja, idealna trakcja i stabilność nawet przy ekstremalnych kątach nachylenia.
- Michelin Starcross 6 Medium – uniwersalna opona do większości torów,
- Michelin Starcross 6 Hard – do twardych nawierzchni, odporna na ścieranie,
- Michelin Starcross 6 Sand – agresywny bieżnik do piachu i błota.
Mitas – moc i wytrzymałość
Mitas to czeska marka, której opony z serii Terra Force-MX łączą trwałość z doskonałym prowadzeniem. Zaprojektowane z myślą o zawodnikach i amatorach, zapewniają równowagę między trakcją a wytrzymałością w każdych warunkach.
- Mitas Terra Force-MX MH – do twardego i mieszango podłoża,
- Mitas Terra Force-MX SM – opona do torów z luźnym piaskiem,
- Mitas Terra Force-MX SX – model treningowy o wydłużonej żywotności.
Pirelli – precyzja i prowadzenie
Pirelli to marka znana z opon wyścigowych i crossowych o niezwykłej przyczepności. Seria Scorpion MX to najczęstszy wybór zawodników MX i MXGP – lekka, responsywna i bardzo przewidywalna w prowadzeniu.
- Pirelli Scorpion MX32 Mid Soft – idealna do miękkiego i średniego podłoża,
- Pirelli Scorpion MX Hard 410 – wersja do twardych tras z wysoką odpornością na zużycie.
Bridgestone – technologia z MXGP
Bridgestone łączy zaawansowaną technologię i doświadczenie wyścigowe. Seria Battlecross to topowy wybór profesjonalnych teamów – opony z adaptacyjnymi klockami bieżnika, które zapewniają maksymalną trakcję i stabilność w zakrętach.
- Bridgestone Battlecross X20 – miękka mieszanka do błota i piachu,
- Bridgestone Battlecross X31 – uniwersalna opona MX o doskonałej trakcji,
- Bridgestone Battlecross X41 – twarda opona do suchych i skalistych nawierzchni.
Jak dobrać opony cross do motocykla?
Dobór opon motocross zależy od podłoża, typu motocykla i poziomu zaawansowania: – tor błotny lub piaszczysty – Michelin Starcross 6 Sand lub Pirelli MX32 Soft, – tor twardy i szybki – Bridgestone X41 lub Mitas MH, – uniwersalne warunki – Michelin Medium lub Battlecross X31. W Bajamoto znajdziesz opony w rozmiarach 19” / 21” dopasowane do każdego motocykla crossowego.
Trakcja, która daje przewagę ?
Wybierz opony cross motocross od marek, którym ufają zawodnicy MXGP. Z Michelin zyskasz precyzję i przyczepność, Pirelli zapewni stabilność i lekkość prowadzenia, Mitas – wytrzymałość, a Bridgestone – perfekcyjną kontrolę nad motocyklem. Z Bajamoto każda prosta, każdy zakręt i każdy start stanie się Twoim atutem. ?
#bajamoto #noibaja #cross #mx #motocross #oponycross #oponymx #michelin #pirelli #mitas #bridgestone #hardterrain #softterrain #trzymajgaz
![Mitas Terra Force-EX XT SUPER (dawny XT-754) Opona cross 110/90-19 [żółty pasek]](/hpeciai/3fbca988964e840ba1fd102f50a6359d/pol_il_Mitas-Terra-Force-EX-XT-SUPER-dawny-XT-754-Opona-cross-110-90-19-zolty-pasek-142052.jpg)
Mitas Terra Force-EX XT SUPER (dawny XT-754) Opona cross 110/90-19 [żółty pasek]
Wybór prawidłowych opon cross może być bardzo trudny. Nie łatwo na początku zorientować się w różnych nazwach: opony enduro, opony cross, opony motocross, a im dalej tym robi się trudniej. Dochodzą takie aspekty jak wybór konkretnego producenta, modelu opony, mieszanki i w końcu rozmiaru. Z pozoru tak banalny temat po bliższym zapoznaniu staje się nie lada wyzwaniem nawet dla wprawionych fanów jazdy off road.
Na początek jak sprawdzić, czy opony wymagają wymiany?
Większość ludzi nie jest pewna, na co patrzeć, gdy sprawdza stare opony w swoim motocyklu. Co wydaje się w porządku dla Ciebie, może wymagać wymiany już dawno temu.
Po pierwsze, spójrz na klocki. Jeśli są zaokrąglone lub krótsze niż w nowej oponie, potrzebujesz świeżej gumy. Najgorszy możliwy scenariusz to powyrywane klocki opony tworzące luki i dziury w bieżniku.
Zwróć też uwagę na samą strukturę gumy, jeżeli zauważysz:
- Rozcięcia lub pęknięcia na boku opony;
- Pęknięcia między klockami;
- Przebarwienia lub łuszczenie się.
Musisz dokonać wyboru i zakupić nowy komplet opon cross.
Opony mają wiele różnych wariantów
Aby wybrać odpowiednie opony, należy najpierw ocenić swój styl jazdy. Istnieją różne typy opon i musisz wybrać odpowiedni zestaw do swoich potrzeb.
Opony motocrossowe
Motocykle motocross są zaprojektowane do jazdy po zamkniętych torach ziemnych ze skokami i innymi przeszkodami. Na torach motocrossowych z reguły nie ma dużych kamieni, przepraw przez wodę, korzeni drzew lub innych naturalnych przeszkód.
Z tego powodu opony motocrossowe posiadają wyspecjalizowany wysoki i agresywny bieżnik, który idealnie sprawdza się w warunkach wyścigów crossowych. Jednakże nawet wśród opon crossowych znajdziemy wiele różnych ułożeń kostek: od gęstszych na twarde kamieniste trasy po rzadkie układające się w łopatę na tory piaskowe i bardzo błotne.
Jaka jest różnica pomiędzy oponą cross na miękki, a na twardy teren?
Ponieważ opony crossowe produkowane są w wielu rozmiarach, kształtach, wzorach bieżnika i mieszkankach musisz wiedzieć czego, poszukujesz w momencie zakupu. Różne opony sprawdzają się lepiej w innych warunkach. Aby trochę ułatwić, można sprowadzić wybór do opon na miękki teren i opon na twardy teren.
Opony do motocykli cross, dostępne są w trzech głównych kategoriach:
- Miękka mieszanka: dla twardego terenu potrzebny jest miększy skład
- Twarda mieszanka: dla miękkiego terenu potrzebny jest twardszy skład
- Medium: oferuje to, co najlepsze z obu wariantów
Wbrew pozorom Soft,Medium, Hard nie odnosi się tylko do składu gumy, z którego wyprodukowana jest opona. W każdym z tych wariantów producenci stosują inny karkas. Karkas to wewnętrzne zbrojenie opony wykonane z nylonu i stalowego drutu. Jego kluczowym zadaniem jest odpowiednie usztywnienie całego przekroju opony, ograniczenie uszkodzeń i poprawa przyczepności do terenu.
To właśnie konstrukcja karkasu często odróżnia najlepsze opony od ich tańszych zamienników. To wyjaśnia zagadkę, dlaczego dwie opony o identycznym bieżniku tak bardzo inaczej trzymają.