Mousse
( ilość produktów: 57 )Nakładka ochronna na Tubliss / Wkładka mousse Tubliss 18 Medium TACS
- 1
- 2
Co to jest mousse?
Mousse to nic innego jak specjalnie opracowana pianka, którą montuje się zamiast dętki motocrossowej. Można stwierdzić, że w zasadzie jest to taki pierścień z pianki, który jest na tyle sztywny, że zastępuje powietrze, jakie pompujesz do koła, jeśli stosujesz dętki.
Pianka mousse składa się z wielu zamkniętych małych komórek, a jej przekrój w bardzo dużym zbliżeniu przypomina plaster miodu. Każda komórka została wypełniona azotem, który wpływa na poprawienie struktury pianki. Na zewnątrz cały mousse jest gładki, co pozwala na łatwiejsze zamontowanie w oponie. W przeciwieństwie do zwykłej dętki, ciśnienia mousse nie da się regulować. Odczucia z jazdy są cały czas takie same, no, chyba że posiadasz już dość mocno zużytego lub wybitego moussa. Największą zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim to, że nie dasz rady przebić dętki w trakcie jazdy, więc możesz jeździć bez stresu, że zostaniesz w środku lasu z przebitym kołem.
Jak się jeździ na mousse?
Motocykl, w którym zamontowano mousse daje znacznie bardziej wyraźne odczucia podczas jazdy. W związku z tym nie możesz się zrażać do niego zaraz po założeniu, a dopasowanie się do moussa może zabrać ci trochę czasu. Zazwyczaj mousse jest miększy niż standardowo napompowana dętka. Jeśli chciałbyś porównać komfort jazdy, to musiałbyś napompować dętkę ciśnieniem około 8 psi. Tak niskie ciśnienie może powodować większe odczuwanie wybojów, skał, kamieni czy innych nierówności. Za to mousse super sprawdzi się na twardych, usztywnionych próbach lub torach. Niskie ciśnienie, jakie oferuje mousse pozwala oponie bardziej przylegać do podłoża. Opona robi się po prostu bardziej płaska. A to z kolei przekłada się na zwiększenie przyczepności w trakcie jazdy.
Większość europejskich zawodników motocrossowych stosuje mousse. Natomiast większość amerykańskich zawodników pozostała nadal przy dętkach. Jednak trzeba zaznaczyć, że przy ściganiu się na niektórych szorstkich trasach w Ameryce również stosuje się moussy, z uwagi na chęć uniknięcia przysłowiowego złapania kapcia.
Jeśli chodzi o zawodników enduro i cross-country to zazwyczaj większość z nich wybiera wypełnienie opony moussem. Wszystko to podyktowane jest chęcią zwiększenia przyczepności podczas jazdy po nierównym terenie. W skalistym terenie lub tam, gdzie znajdziesz wiele wyboi często dochodzi do przebicia opony dlatego w takich warunkach lepiej zainwestować w moussa.
Czy powinienem kupić mousse?
Jeśli tylko nie lubisz przepalanych pieniędzy na kolejne przebite dętki, masy stresu podczas jazdy po wybojach i zmarnowanych dni na pchaniu motocykla, to tak powinieneś kupić moussa.
Nikt nie lubi wracać na tarczy z wyjazdu do lasu z kolegami, na którym akurat Ty musiałeś przebić oponę. Dzięki moussowi nie będziesz musiał martwić się, że złapiesz gumę. Co więcej, jeśli przyzwyczaisz się do jazdy na moussie, do dodatkowej przyczepności i większej łatwości w pokonywaniu przeszkód może być Ci ciężko wrócić do zwykłej dętki.
Niestety, żeby nie było tak kolorowo, mousse ma również swoje wady. Pierwszą z nich jest to, że opona z moussem jest cięższa niż opona wypełniona standardową dętką. Drugim minusem mogłyby wydawać się koszty zakupu moussa. Jeśli jednak przeliczysz, ile dętek zużyłeś w ciągu roku i ile dni zmarnowałeś na ściąganiu i zakładaniu koła, to może się okazać, że cena moussa nie będzie już taka wysoka.
Początkowo mousse może być problematyczny w zakładaniu, ale jeśli poświęcisz trochę czasu, obejrzysz kilka instruktażowych filmików albo zainwestujesz w profesjonalną zmieniarkę do opon, to na pewno będzie to dla Ciebie przysłowiowa bułka z masłem.
Jak długo wytrzyma mousse? Kiedy zmienić mousse?
Najczęściej wszystko zależy od tego, jak dużo i w jakim terenie będziesz jeździł. Przeciętnie wytrzymuje co najmniej 6 miesięcy, a często i dłużej. Znamy riderów, którzy dbają o swojego moussa i wytrzymuje im 2 sezony. Profesjonalni zawodnicy często wymieniają go co jeden lub dwa wyścigi.
Przy szacowaniu trwałości moussa zwróć uwagę na to, w jakich warunkach będziesz go użytkował. Mousse nie znosi jazdy po asfaltowych drogach, ze stałą, wysoką prędkością. Jeśli więc uwielbiasz szybkie przeloty asfaltowe to powinieneś rozważyć zakup tublissa lub zakup grubej dętki.
Wysoka prędkość i asfalt nie służy moussowi z tego powodu, że dochodzi do zwiększenia temperatury w oponie, a dodatkowo zwiększa się tarcie pomiędzy oponą, a moussem. Wszystko to wpływa na szybsze zużywanie się moussa. Znamy przypadki osób, które wyjechały na moussie dwa razy, ale podczas tych wyjazdów zrobiły kilka przelotów po asfalcie i mousse był do wyrzucenia.
Dodatkowo o mousse należy dbać. Jeśli jeździsz już na nim jakiś czas to warto zdemontować koło, wyciągnąć moussa, oczyścić wnętrze opony i mousse z brudu i błota, jakie mogło się tam zgromadzić i dopiero wtedy, nasmarować moussa żelem i wsadzić go z powrotem do opony.
Jaki rozmiar mousse wybrać?
Jeśli wybierasz moussa do jazdy enduro to zalecamy wybrać rozmiar moussa dokładnie taki sam jak opony. A jeśli z jakichś powodów nie jesteś w stanie wybrać takiego samego, to najbardziej zbliżony. Część zawodników jeżdżących ekstremalne enduro wybiera mniejszego moussa, dzięki temu odczucia jazdy na motocyklu są jeszcze bardziej spotęgowane. Oczywiście taki zabieg jest jak najbardziej w porządku, pod warunkiem że stosujesz się do zaleceń producenta.
Jak dbać o mousse?
Tak jak już wyżej wspomnieliśmy bez przestrzegania prostych zasad pielęgnacji mousse ulegnie szybszemu zniszczeniu lub rozciągnięciu. Idealnie byłoby czyścić moussa po każdej jeździe, jednak wiemy, że w wielu przypadkach jest niewykonalne. Dlatego staraj się czyścić mousse szczególnie po błotnistych wyjazdach lub jeśli nastąpi u Ciebie długa przerwa w jeździe motocyklem.
Wszystko to sprawi, że pianka nie będzie narażona na dodatkowe uszkodzenia i będzie zużywała się tylko od jazdy.
Jeśli chcesz czyścić moussa to pamiętaj o tym, że w temperaturach powyżej 30 stopni pianka zaczyna się rozszerzać, dlatego ciężej będzie Ci ją upchnąć w oponie. Więc przed czyszczeniem lub w trakcie czyszczenia staraj się nie trzymać koła, lub samego moussa w pełnym słońcu.
Czy do mousse potrzebuje trzymaka?
Zasadniczo trzymak zapobiega obracaniu się opony na obręczy. Jeśli nie zastosujesz go w tylnym kole, to może okazać się, że podczas dodawania gazu Twój motocykl nie będzie na niego poprawnie reagował. Siła tworząca się przy dodawaniu gazu jest wystarczająca, aby spowodować ewentualne obracanie się opony na feldze w przypadku braku trzymaka. Im mniejszy mousse, tym większe jest ryzyko, że opona będzie się obracać. Mimo tego wiele firm produkujących moussy nie podaje, że należy stosować trzymak. Do Ciebie więc należy decyzja czy zastosować go, czy też nie.
Rozmiary i waga mousse.
Na rynku jest wielu producentów oferujących szeroką gamę rozmiarów moussów. Możesz wybierać pomiędzy moussami Pirelli, mousse Michelin, Risemousse, Nitromousse lub mousse X-Grip.
Niektórzy wycinają kawałek moussa, aby dopasować go do mniejszego koła. Jednak my nie zalecamy tego manewru, jeśli tylko jesteś w stanie wybrać odpowiedni rozmiar z oferty producentów.
W naszej ofercie bajamoto.pl znajdziesz wiele mousse różnych producentów w bardzo wielu rozmiarach. Dzięki temu będziesz mógł idealnie dopasować go do swoich preferencji.
Jeśli nie chcesz pozwolić, by przebicie dętki powstrzymało Cię przed ukończeniem wyścigu lub treningu, najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie mousse. Mousse to wkład z pianki który zastępuje dętkę jako wypełnienie opony. W ostatnim czasie zyskuje na popularności ze względu na jego zdolność do wyeliminowania ryzyka złapania gumy podczas jazdy. W naszej ofercie dostępne są również wszystkie narzędzia i akcesoria, które pomogą maksymalnie uprościć proces montażu.