10 rzeczy, które musisz wiedzieć o masie motocykla i o tym jak wpływa na prowadzenie.

2021-11-05
10 rzeczy, które musisz wiedzieć o masie motocykla i o tym jak wpływa na prowadzenie.

1. Masa motocykla. Są miejsca na torze kiedy masa gra mało istotną rolę, jednak podczas przyspieszania, hamowania, wybierania nierówności i prowadzenia po śladzie, waga i masa motocykla ma ogromne znaczenie.2

2. Masa nieresorowana. Masa nieresorowana to każdy element Twojego motocykla, który przemieszcza się w górę i w dół wraz z Twoim zawieszeniem na każdej nierówności i fałdzie toru lub trasy. Zaliczamy do niej: opony, dętki, piasty, tarcze hamulcowe, szprychy, obręcze, zębatki, osie kół, łańcuch, prowadnice, trzymaki, golenie zawieszenia, zaciski hamulcowe, klocki i coś o czym często łatwo zapomnieć – błoto, które oblepia wszystko jak cyganie fundusz socjalny.

3. Masa resorowana. Kompletne nadwozie motocykla zawierające wszystkie części zawieszone na zawieszeniu motocykla są nazywane masą resorowaną. Wliczamy w to: ramę, silnik, plastiki, siedzenie, górne rury zawieszenia, obudowę amortyzatora, kierownicę i osprzęt i połowę masy sprężyn zawieszenia przód i amortyzatora tylnego. Wszystko to nazywamy masą resorowaną dlatego, że sprężyny trzymają opisane elementy w górze i izolują od nierówności, w które uderzają koła.

4. Masa częściowo resorowana. To wszystkie elementy połączone z kołem i pozostałą częścią motocykla. Przednie zawieszenie, łańcuch, tylny amortyzator, wahacz i kiwak.

5. Jak przetestować efekt masy nieresorowanej? Wyciągnij ręce prosto i szybko obniż je z powrotem na boki, a później znów podnieś je do góry. Teraz weź do rąk ciężarki 2 kilogramowe i spróbuj zrobić to samo. Czujesz różnicę? Właśnie zrozumiałeś efekt masy nieresorowanej – zainicjowanie ruchu do góry i w dół z dodatkowym obciążeniem wymaga o wiele większego wysiłku. Twoje ręce znacznie zwalniają podczas nagłej zmiany kierunku z dodatkową masą. Dodatkowy ciężar czujesz także na swoich ramionach i czujesz jak ciężar przenosi się na całe Twoje ciało. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że możesz ruszać rękami znacznie szybciej i łatwiej kiedy nie masz dodatkowego balastu.

Teraz wyobraź sobie, że Twoje ramie naśladuje działanie zawieszenia, 2 kilogramowy ciężarek odwzorowuje masę koła. Ręka to wahacz, ramię to oś wahacza, a Twoje mięśnie to amortyzatory. Już rozumiesz, że każda dodatkowa masa, która znajdzie się w Twojej dłoni i na elementach wahacza wpływa negatywnie na pracę amortyzatora i czas reakcji zawieszenia.

6. Masa wirująca. Tak samo jak podczas zabawy bączkiem (tym z dzieciństwa nie tym w gaciach zwyrolu!) obracająca masa nie chce się zatrzymać, im cięższy bączek tym trudniej go przewrócić i wytrącić z równowagi tak aby się przewrócił i zatrzymał. Ta sama analogia działa w Twoim motocyklu! Im więcej ciężkich elementów jest w ruchu obrotowym tym chętniej motocykl jedzie prosto – fajnie kiedy upalasz 450 po polnej drodze jadąc na wprost, gorzej się robi kiedy chcesz położyć sprzęt do winkla, a on jakby nie za bardzo chciał skręcać! O to to! Powoli zaczynasz rozumieć dlaczego 250 prowadzi o wiele łatwiej od 450 mimo, że różnica wagi na papierze to tylko 2 kg? Pomyśl o wszystkich częściach, które obracają się w motocyklu – nie tylko o kołach ale także o wałkach rozrządu, wale korbowym, sprzęgle i kole zamachowym. Wyobraź sobie teraz, że masa wirująca jest 3-krotnie trudniejsza do rozpędzenia i zatrzymania niż resorowana. Gdybyś mógł odjąć ze swojego motocykla 10 kilogramów masy kół (opony, piasty, dętki, szprychy, zębatki, śruby) oznaczałoby to zmniejszenie masy resorowanej o około 60 kilogramów.

7. Centralizacja masy. Przenoszenie masy do środka sprzyja wyważeniu motocykla i sprawia, że jest bardziej zwrotny. Masa zbliżona do środka ciężkości motocykla ma mniejszy wpływ na prowadzenie niż ta oddalona od niego. Dobrym przykładem centralizacji masy są silniki Yamaha YZ 250 F i YZ 450 F, które mają cylinder i głowicę pochyloną przeciwnie do kierunku jazdy i maksymalnie zbliżoną do środka ciężkości motocykla, dodatkowo Japończycy zaprojektowali silnik tak aby wał korbowy pracował w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy, dzięki temu masy wirujące kół i silnika znoszą się. Rezultatem tych zmian jest zdecydowana poprawa prowadzenia, lepsza zdolność do pochylania się w zakręty i szybsze ich pokonywanie.

8. Koła. To właśnie efekt żyroskopowy kręcących się kół trzyma Twój motocykl w pionie podczas lotu. Dla przykładu kiedy robisz whipa i dodasz więcej gazu kiedy jesteś w środku trajektorii lotu, koło tylne przyspieszy swój obrót i szybciej wyprostuje tył motocykla. Kiedy przód w locie jest za nisko dodaj więcej gazu aby wyrównać motocykl. I odwrotnie – jeżeli przód jest za wysoko wciśnij sprzęgło i wduś hamulec tylny, aby motocykl się wyrównał. Im cięższe będą koła w Twoim motocyklu tym bardziej zauważalny będzie ten efekt.

9. „Rozmiar” ridera. Wzrost i waga kierownika niestety także ma bezpośredni wpływ na prowadzenie motocykla. Jeżeli jesteś wysokim i tęgim schabem to znacznie trudniej będzie Ci kłaść motocykl do zakrętu, ponieważ środek ciężkości Twój i motocykla ma wtedy bliżej do księżyca niż do powierzchni ziemi. Dlatego jeżeli masz kilka nadprogramowych kilogramów to mocno zastanów się co bardziej Ci się opłaci, czy odchudzanie motocykla czy praca nad własną sylwetką, która przyda Ci się nie tylko podczas jazdy enduro, jeśli wiesz o czym myślę.

10. Motocykl na diecie. Jeżeli jesteś szczupły, albo gruby i szczęśliwy i nie masz zamiaru tego zmieniać opracuj plan odchudzający dla swojego motocykla. Najważniejsze abyś trzymał się zasady 6 do 1. Jeden gram zredukowanej masy nieresorowanej odpowiada 6 gramom masy resorowanej.

 

 

Dołącz do bajamoto VIP

bądź na bieżąco z najlepszymi ofertami i zgarnij

- 7%

na pierwsze zakupy
Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1206 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-02-09
szybko sprawnie polecam
2023-02-08
Mimo tego, że cena tego zaworu na bajamoto jest najniższa w internecie to i tak powala z nóg... Ale sam zawór pasuje idealnie, jest wykonany idealnie. Polecam.

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel