7 Kroków treningu do hard enduro, które poprawią Twoje wyniki

2020-12-04
7 Kroków treningu do hard enduro, które poprawią Twoje wyniki

Hard Enduro to nie jesienna przejażdżka w słoneczny dzień po łące. To pot, to łzy, to coś, co wyciśnie z Ciebie ostatnie siły. Tutaj każda Twoja słabość i brak przygotowania nie tylko technicznego, ale i fizycznego srogo się na Tobie zemści. Dzisiaj przyjrzymy się, jak do wygrywania w tej dyscyplinie oprócz szkolenia samej techniki, przygotowują się najlepsi.

Naszą inspiracją będą m.in. Jonny Walker, który jest czołowym zawodnikiem Hard Enduro na świecie, a wygrane w Red Bull Hare Scramble, Red Bull Romaniacs, czy Hell's Gate nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z prawdziwym dzikiem tego sportu i Nathan Watson, który w swojej karierze niejednokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium zarówno w motocrossie, jak i enduro.

1. Wytrzymałość jako klucz do sukcesu

Jonny Walker nie pozostawia wątpliwości – to wytrzymałość stanowi clou Twojego przygotowania do orki, jaka Cię czeka w Hard Enduro. Żeby móc przez kilka godzin jeździć w terenie i nie paść trupem ze zmęczenia w połowie trasy, musisz zadbać o swoją kondycję. Nie zrobisz tego, ćwicząc przez 20 minut na maszynie do wiosłowania, czy jeżdżąc przez pół godziny dookoła podwórka na rowerze. Żeby wyrobić odpowiednią kondycję, trzeba potraktować sprawę naprawdę poważnie. Wyścigi Hard Enduro to w końcu kilka godzin na motocyklu. Biegi na długie dystanse i kilkugodzinne trasy rowerowe powinny być istotną częścią Twojego treningu. Dzięki temu będziesz zdolny wytrzymać długotrwały wysiłek, walkę z samym sobą i przeciwnościami, jakie napotkasz na trasie.

 

2. Zainwestuj w taśmy TRX

Walker, zamiast wyciskania ciężarów na siłowni, skupia się przede wszystkim na treningu z taśmami TRX. W ten sposób pracuje w poszczególne dni nad mięśniami pleców, nóg i klatki piersiowej. Total-body Resistance Exercise (TRX) to sposób treningu, w którym wykorzystuje się dodatkowe obciążenie, jakim w tym wypadku jest masa własnego ciała. Ćwiczenia z taśmami TRX są bardzo efektywne, można ja wykonywać niemal wszędzie i dostosować ich intensywność do swojego stopnia zaawansowania. Dodatkowo, ponieważ podczas ćwiczeń przynajmniej jedna część ciała jest w powietrzu, mięśnie pracują ze zdwojoną siłą, aby móc zapewnić równowagę całemu ciału. Podsumowując - to świetny, wszechstronnie rozwijający trening. Jeśli jeszcze nie próbowałeś pracy z taśmami TRX, to dobry czas, aby napisać odpowiedni list do Św. Mikołaja.

3. Przysiady, deski i rosyjskie skręty

Przysiady są jednym z niewielu ćwiczeń, w których Jonny wprowadza obciążenie podczas treningu. Dlaczego akurat one? Bo świetnie wzmacniają nogi i plecy, a jak mówi Walker "potrzebujesz mocnych pleców w Hard Enduro, ponieważ cały czas pochylasz się na motocyklu". Mocne nogi przydadzą się natomiast podczas pięcia na sam szczyt i wielu innych sytuacjach.

Nathan Watson oprócz przysiadów poleca również "deskę"oraz podciągania na drążku, pompki i rosyjskie skręty tułowia. Lubi też używać piłki balansującej w swoich treningach, jako dodatkowego utrudnienia.

 

4. Rozciąganie równie ważne, jak ćwiczenia

Rozciąganie często jest pomijaną częścią treningu, a jak przekonuje Watson, jest ono bardzo ważne. Szczególnie w jeździe enduro. Im bardziej rozciągnięte jest Twoje ciało, tym masz większe szanse na uniknięcie kontuzji. Nie zapominaj, więc na koniec treningu porządnie się porozciągać choćby tego rodzaju ćwiczenia śmiertelnie Cię nudziły

 

5. Po prostu jeździj

Jakkolwiek prozaicznie by to nie brzmiało, niezależnie od tego ile wkładasz siły w trening poza motocyklem, aby być przygotowanym fizycznie do Hard Enduro, musisz po prostu jeździć Hard Enduro. Walker przypomina prostą prawdę, że podczas jazdy używasz i tym samym wzmacniasz dokładnie te mięśnie, których potrzebujesz, żeby być dobrym w tym, co robisz.

Nathan Watson natomiast poleca dodatkowo jazdę na innym typie motocykla, jakim jest na przykład trialówka, a także jazdę po głębokim piachu, która jest wyjątkowo wymagająca i tym samym świetnie wyrabia kondycję.

 

6. Dbaj o siebie

Pamiętaj, że również to, co jesz i ile śpisz, ma wpływ na Twoją fizyczną dyspozycję. Bogata w odpowiednie składniki dieta i czas na regenerację to także ważne elementy całego procesu. Nie zaniedbuj ich. Dodatkowo możesz zainteresować się ćwiczeniami oddechowymi, które pomogą Ci nauczyć się kontrolować oddech podczas ekstremalnego wysiłku i tym samym zadbać o odpowiednie dotlenienie organizmu. Prawidłowe oddychanie ma istotny wpływ na rezultaty i wydolność podczas wysiłku fizycznego! Warto, więc dokształcić się w tym temacie.

Dobrze, powiedzieliśmy sobie co robić, żeby przygotować się fizycznie do Hard Enduro a teraz pora na małą wskazówkę czego nie robić.

7. Nie dźwigaj niepotrzebnie ciężarów

Początkujący pasjonaci enduro nie raz robią ten błąd. Myślą, że dzięki ćwiczeniu z dużym obciążeniem wyrobią sobie siłę i lepiej zniosą trudy tego sportu. Otóż nie tędy droga. Potrzebujesz siły, ale nie nadmiernie rozbudowanych mięśni. Sylwetka Pudziana zdecydowanie nie sprawdzi się w tym sporcie. Szczególnie błędem jest rozbudowywanie mięśni ramion przez ćwiczenie z ciężarami. Wielu niedoświadczonych zawodników myśli, że dzięki temu unikną tzw. pomp arm, czy po naszemu "zabetonowaniu" przedramion. Nic bardziej błędnego.

Jak przekonuje Walker, jest wręcz odwrotnie. Jednym z powodów wystąpienia tego zjawiska jest fakt, że w czasie wysiłku krew w intensywnie pracujących mięśniach cyrkuluje zbyt wolno i tym samym nie odprowadza wystarczająco szybko dwutlenku węgla i metabolitów. Im większe mięśnie przedramion sobie zbudujesz, tym więcej krwi będą one potrzebować i tym szybciej może wystąpić problem. W Hard Enduro lepiej mieć smukłe ramiona, a żeby uniknąć ich zabetonowania, należy starać się trzymać je maksymalnie rozluźnione podczas jazdy!

A teraz, kiedy już wiesz, jak trenują najlepsi, nie pozostaje Ci nic innego, jak samemu wprowadzić to wszystko w życie. Powodzenia!

 

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 246 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-11-26
Wszystko ok poza tym ze czas wysyłki mógłby być szybszy
2020-12-01
ok
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel