Jak czyścić i nasączać gąbkowy filtr powietrza żeby nie zatrzeć silnika
Jak Dbać o Filtr Powietrza w Motocyklu Offroadowym
Wstęp
Jeśli po mszy wrócisz do domu i pobrudzisz swoje nowe, białe buty, przygotowując filtr powietrza przed jazdą motocyklem, to możesz je już spisać na straty. Podobnie jest z motocyklem – zaniedbanie filtra powietrza może prowadzić do kosztownych napraw.
Znaczenie Serwisowania Filtra Powietrza
Rozmawiając z doświadczonymi serwisantami motocykli offroadowych, zauważyliśmy, że 90% uszkodzeń silników spowodowane jest przez zaledwie 5-10% zaniedbań w obsłudze. Jednym z najważniejszych elementów serwisowych jest filtr powietrza.
Dlaczego to Ważne?
Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami. Jeśli jest przeciągnięty, brud i pył mogą dostać się do silnika, co prowadzi do poważnych uszkodzeń. W przypadku dwusuwów, może to zatrzeć tłok i cylinder, a koszty napraw sięgną kilku tysięcy złotych. W czterosuwach zanieczyszczenia mogą uszkodzić zawory i inne elementy układu dolotowego, co również generuje wysokie koszty napraw.
Jak Dbać o Filtr Powietrza?
Czas i Koszt
Prawidłowe umycie, nasączenie i zamontowanie filtra powietrza to kwestia około 30 minut. Koszt użycia odpowiednich preparatów wynosi kilka złotych. To niewielka inwestycja, która może zaoszczędzić tysiące na naprawach.
Regularność
Filtr powietrza powinien być czyszczony po każdym użyciu. Wielokrotne używanie filtra bez odpowiedniego czyszczenia prowadzi do jego zużycia. Optymalna trwałość filtra to 10-15 czyszczeń, jeśli używasz benzyny do mycia. Benzyna wpływa negatywnie na strukturę gąbki i klej, dlatego warto zastanowić się nad bardziej profesjonalnymi i ekologicznymi metodami.
Nasączanie
Najlepiej używać oleju w płynie, który lepiej nasącza filtr i jest bardziej ekonomiczny. Litr oleju w płynie wystarcza na kilkanaście nasączek, podczas gdy olej w sprayu jest droższy i mniej efektywny. Pamiętaj, aby nigdy nie wykręcać filtra podczas nasączania – należy go wyciskać.
Unikaj Pośpiechu
Nasączanie filtra powietrza w pośpiechu jest częstą przyczyną awarii. Upewnij się, że filtr jest dobrze wyczyszczony i nasączony odpowiednio wcześniej przed jazdą. Zakładanie filtra bez odparowania rozpuszczalników może prowadzić do zatykania pory filtra i problemów z uruchomieniem silnika.
Wybór Oleju i Środków Myjących
Olej
Nie ma większego znaczenia, jakiego oleju do filtra użyjesz, pod warunkiem, że jest on stosowany prawidłowo. Najważniejsze jest regularne czyszczenie i nasączanie filtra. Używając oleju w płynie, należy pamiętać o jego oszczędnym użyciu i dokładnym nasączaniu filtra.
Środki Myjące
Jeśli chcesz podejść do tematu bardziej profesjonalnie, używaj specjalnych płynów do mycia filtra powietrza, które są dostosowane do olejów konkretnego producenta. To zapewni najlepsze efekty czyszczenia i dłuższą żywotność filtra.
Podsumowanie
Dbanie o filtr powietrza w motocyklu offroadowym jest kluczowe dla jego długowieczności i niezawodności. Regularne czyszczenie, odpowiednie nasączanie i unikanie pośpiechu to podstawowe zasady, które pozwolą uniknąć kosztownych napraw silnika. Wybieraj odpowiednie preparaty i oleje, aby zapewnić sobie spokój i bezpieczeństwo na trasie.