Zapytaj Experta: Jak zwiększyć moc w motocyklu KTM?
Czarna krzywka przepustnicy jest alternatywną wersją szybkoobrotową stosowaną w modelu KTM 450SX-F, ale w modelu KTM 250 SX-F jest montowana fabrycznie.
"W zeszłym tygodniu na torze motocross, znajomy powiedział mi, że powinienem spróbować zmienić krzywkę przepustnicy w moim KTM 450SXF, aby uzyskać krótki rollgaz. Powiedział mi, że dzięki temu uzyskam lepszą reakcję na gaz i agresywniejsze przyspieszenie"
Prawda. W zestawie z nowym motocyklem jest szara i czarna krzywka. W Twoim 450 SXF szara krzywka została zamontowana w motocyklu fabrycznie, natomiast czarna znajduje się w zestawie z częściami zamiennymi. Średnica zewnętrzna każdej krzywki określa, ile linki przepustnicy jest ciągnięte na jeden obrót. Im większa średnica bębna, tym mniej kierowca musi przekręcić manetkę gazu, aby całkowicie otworzyć przepustnicę. Jest to tzw. przepustnica quick-turn. I odwrotnie, im mniejsza średnica krzywki, tym więcej musisz kręcić manetką, aby uzyskać pełną moc. W fabryce KTM preferowana jest mała 36,5 mm szara rolka, aby lepiej dozować moc w niskim i średnim zakresie obrotów, szczególnie podczas wyjść z zakrętów, podczas gdy 250 SXF już w fabryce ma zamontowaną większą 39,5 mm czarną krzywkę, aby szybciej uzyskać dostęp do zredukowanej mocy wysokoobrotowego silnika 250.
Zatem podsumowując, jeżeli czujesz, że Twój KTM SX-F 450 ma za mało mocy i potrzebujesz więcej wrażeń i szybszej reakcji zamień szarą krzywkę na czarną i ciesz się jazdą.