• Łatwy i szybki zwrot do 14 dni

  • Darmowa dostawa od 349 zł

  • Sklep prowadzony przez zawodników motocross i enduro

  • Szybka dostawa

  • Działamy na rynku od ponad 5 lat

🔥 Black Weeks w Bajamoto – niektóre promocje kończą się już za Złap okazję » -20% na nieprzecenione: BLACKWEEKBAJA

Jak jeździć crossem w zimie - 5 błędów, których nie możesz popełnić

2025-11-23
Jak jeździć crossem w zimie - 5 błędów, których nie możesz popełnić

5 Błędów, które popełniamy jeżdżąc motocyklem zimą - porady eksperta

Jazda motocyklem zimą to prawdziwe wyzwanie – nie tylko dla nas, ale także dla naszych maszyn. Choć wiele osób lubi pokonywać śnieżne szlaki, to zimowe warunki stawiają przed nami i naszymi motocyklami spore wymagania. Chociaż wiemy, jak cieszyć się z jazdy w takich warunkach, ważne jest, abyśmy wiedzieli, jak dbać o motocykl w trudnych zimowych warunkach. Oto pięć najczęstszych błędów, które popełniamy, jeżdżąc motocyklem w zimie, oraz porady, jak ich uniknąć.

1. Nieodpowiedni olej w silniku

Jednym z największych błędów jest wybór niewłaściwego oleju do motocykla. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nie wszystkie oleje zachowują się tak samo w niskich temperaturach. Na przykład, oleje 10W40 i 10W50, choć oba mają te same parametry w bardzo niskich temperaturach (ok. -25°C do -30°C), różnią się w temperaturze bliskiej 0°C, co jest najczęstsze w zimie.

Test lepkości:
Zrobiliśmy eksperyment, w którym porównaliśmy te dwa oleje w temperaturze 0°C. Olej 10W40 przepłynął przez menzurkę w 30 sekund, podczas gdy olej 10W50 potrzebował aż 48 sekund. Oznacza to, że w przypadku zimnych startów, olej 10W40 będzie działał lepiej, szybciej smarując silnik i zapobiegając jego uszkodzeniu. Zatem, jeżeli planujesz jazdę w zimowych warunkach, warto postawić na olej 10W40, jeśli producent motocykla to dopuszcza.

Olej Motul 7100 10W40

2. Nieumycie motocykla po jeździe w śniegu

To klasyczny błąd, który popełnia wiele osób. Kiedy po jeździe w śniegu zostawiamy motocykl w garażu, nieumyty, z resztkami śniegu, to jest to idealna recepta na korozję. Śnieg wnika we wszystkie elementy motocykla – w zawieszenie, łańcuch, dźwignie i śruby – a pod wpływem wyższej temperatury w garażu zaczyna się roztapiać. Woda może wniknąć do mechanizmów, co prowadzi do korozji, która jest nieodwracalna w niektórych przypadkach.

Co zrobić?
Po jeździe w śniegu umyj motocykl dokładnie i upewnij się, że usuwasz wszystkie resztki wody. Następnie wytrzyj wszystkie elementy, szczególnie te, które są podatne na rdzewienie.

Zestaw do mycia motocykla OMOTO

Po osuszeniu motocykla:
Warto pokryć motocykl preparatem, który wypiera wodę i chroni plastik. Taki preparat, wraz z szmatką do nałożenia, znajdziesz w zestawie do mycia motocykla OMOTO. W zestawie znajduje się również aktywna piana do mycia oraz preparat Chain Cleaner, idealny do dbania o łańcuch w trudnych warunkach zimowych. Sprawdź zestaw tutaj.

3. Brak osuszenia motocykla po myciu

Po umyciu motocykla, zwłaszcza zimą, należy zadbać o to, by nie pozostała na nim wilgoć. Woda może dostać się do trudno dostępnych miejsc, takich jak przełączniki, dźwignie czy wiązki elektryczne. Jeśli nie osuszysz motocykla po myciu, wilgoć może prowadzić do korozji i szybszego zużywania się elementów.

Jak to zrobić?
Po umyciu motocykla, jeśli masz możliwość, osusz go sprężonym powietrzem. Jeżeli nie masz kompresora, użyj suszarki do liści lub innego urządzenia, które pomoże pozbyć się wilgoci z trudnych miejsc.

4. Niewłaściwe przygotowanie motocykla do jazdy w zimie

Zimowe warunki wymagają odpowiedniego przygotowania motocykla, aby móc cieszyć się jazdą bez ryzyka uszkodzenia. Należy zadbać o smarowanie elementów takich jak łożyska, dźwignie, zawieszenie i inne ruchome części, które mogą zostać narażone na wilgoć i zanieczyszczenia w zimie. Woda wnikająca w te miejsca może szybko zniszczyć mechanizmy motocykla, jeśli nie będzie odpowiedniego smarowania.

Co warto zrobić?
Nasmaruj wszystkie ruchome elementy, szczególnie te, które narażone są na kontakt z wodą. Odpowiedni smar działa jak bariera, która wypiera wodę i chroni mechanizmy przed zniszczeniem.

5. Brak czyszczenia filtra powietrza po jeździe zimą

Wilgoć, która osadza się w powietrzu w zimie, wnika do filtra powietrza. Jeśli nie zadbasz o jego czyszczenie i wymianę po każdej jeździe, może to prowadzić do wnikania wody do silnika, co z kolei może powodować korozję i uszkodzenia w układzie dolotowym.

Jak zapobiegać?
Po każdej jeździe w zimie, upewnij się, że filtr powietrza jest suchy i czysty. Jeśli filtr wchłonął wilgoć, wymień go na nowy, aby zapobiec dostawaniu się wody do silnika. Zestaw do czyszczenia i nasączania filtrów powietrza Multi-Air pomoże Ci zadbać o filtr w trudnych warunkach zimowych.

Zestaw do czyszczenia filtrów powietrza Multi-Air

Podsumowanie

Zimowa jazda motocyklem może być ekscytującym doświadczeniem, ale wymaga szczególnej troski o nasz sprzęt. Pamiętaj, że zimne starty, niewłaściwe smarowanie, brak czyszczenia motocykla i filtra powietrza to najczęstsze błędy, które mogą prowadzić do szybszego zużywania się maszyny. Dbaj o swój motocykl, stosując powyższe porady, a na pewno przetrwa on zimowe miesiące w doskonałej formie.

A jeśli chcesz zadbać o swój motocykl jeszcze lepiej, odwiedź nasz sklep Bajamoto.pl, gdzie znajdziesz niezbędne akcesoria, oleje, smary i filtry do motocykli, w tym produkty w promocji z okazji Black Week.

Zobacz nasz film

Ekspert: Gilbert Przybyłowski, wspólnik bajamoto.pl, pasjonat motocrossu i enduro, z wieloletnim doświadczeniem w branży motocyklowej.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2025
Prawdziwe opinie klientów
4.9 / 5.0 3251 opinii
pixel