Gogle FAQ - Czyli 5 najczęstszych pytań
Od kilku lat nasi klienci najczęściej zadają te same pytania o gogle enduro i cross. Zebraliśmy je tutaj i opisaliśmy odpowiedź tak abyś mógł łatwiej podjąć decyzję jakie gogle na cross wybrać.
Czy są mi potrzebne gogle do jazdy motocross?
Skoro czytasz ten artykuł to mamy nadzieję, że już odpowiedziałeś sobie na to pytanie.
Bez względu na to jak piękna jest pogoda i jak płaski teren, zawsze możesz natknąć się na przeszkodę, która popsuje Ci w najlepszym wypadku kilka minut jazdy, a w najgorszym kilka dni lub więcej.
Gogle przydają się w szczególności podczas zawodów i wyścigów z kolegami. Wtedy wszyscy są najbardziej skupieni na czasie i wyprzedzeniu i raczej nie dbają o ilość gruzu wywalanego spod koła prosto w Twoją twarz. Już nie raz widzieliśmy na zawodach śmiałków, którzy wracali z krwawiącą twarzą, po tym jak jechali bez gogli i na nieszczęście komuś wypadł kamień spod opony.
Dlatego warto jest się zabezpieczyć goglami cross przed pyłem, piaskiem, kamieniami, muchami i innymi owadami oraz błotem i wodą, które w niekontrolowany sposób mogą dostać się prosto do Twoich oczu.
Kask ma za zadanie chronić głowę przed uderzeniami, a gogle na cross ochronią oczy i twarz.
Jakie są najlepsze gogle do jazdy cross?
Wszystko zależy od tego w jakich warunkach jeździsz. Jeśli preferujesz jazdę enduro to polecamy Ci gogle z podwójną szybką, ograniczające parowanie. Jeśli w ciemnym lesie to polecamy gogle z szybą wyostrzającą, jeśli w piasku to gogle motocyklowe, które posiadają podwójną ilość gąbki, która ogranicza przedostawaniu się piasku. Jeśli wolisz jazdę po torze mx czy motocross to zdecydowanie gogle z dobrą wentylacja i szerokim polem widzenia. Najlepsze co możesz dla siebie zrobić to zastanowić się gdzie najczęściej jeździsz, a następnie dopasować do jazdy gogle.
Przetestowaliśmy kilkanaście par gogli różnych marek, jeśli chciałbyś przeczytać porównanie najlepszych gogli motocyklowych to zapraszamy Cię do wpisu: Top 5 gogli motocyklowych.
Czy można nosić pod goglami okulary korekcyjne?
To zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od tego jak duże są gogle motocross i czy są to gogle OTG czyli przystosowane do noszenia pod nimi okularów. A po drugie zależy to od tego jak duże ramki okularów korekcyjnych posiadasz. Nie oszukujmy się wielkie ramki okularów korekcyjnych nie zmieszczą się nawet do gogli OTG.
Powinieneś też zastanowić się nad bezpieczeństwem takiego rozwiązania. Czy na pewno chciałbyś uderzyć twarzą z goglami i okularami pod nimi. I co stanie się gdy okulary z jakiegoś powodu połamią się pod goglami motocyklowymi?
Ile kosztują gogle enduro?
W tym przypadku można powiedzieć, że sky is the limit. Podstawowa para gogli Shot to koszt tylko 99 zł. W tej cenie otrzymujesz gogle z przeźroczystą szybą w szerokiej gamie kolorystycznej. Jeśli chciałbyś uzyskać lepsze pole widzenia, posiadać system roll off albo podwójną ilość gąbki czy dodatkowe kanały wentylacyjne to cena będzie wzrastać. Jeśli są to Twoje pierwsze gogle to możesz zacząć od tych najtańszych, pozwolą Ci one ochronić oczy i zastanowić się nad potrzebami.
Czy wszystkie gogle pasują do wszystkich kasków?
Niestety nie. Proponujemy najpierw zakupić pożądany przez nas kask, a dopiero później dopasowywać do niego gogle. Każda marka kasków ma inną wielkość i kształt otworu na gogle. Jeśli obawiasz się, że gogle mogą nie pasować, a nie zależy Ci na konkretnej marce to proponujemy zakup gogli crossowych tej samej marki co kask, dzięki temu unikniesz ciasnego upychania gogli w otworze kasku.
Z reguły gogle na cross posiadają małą ramkę, która zmieści się w 99% kasków, minusem tej ramki będzie mniejsze pole widzenia lub cieńsza gąbka otaczająca ramkę.
Jakich cech powinienem szukać w goglach?
Przede wszystkim na początku upewnij się, że gogle będą pasować do kasku motocyklowego. Jeśli kupujesz gogle stacjonarnie to najlepiej zabierz ze sobą swój kask do sklepu i przymierz gogle do kasku, żeby sprawdzić czy mieszczą się w otworze kasku oraz czy dobrze dolegają Ci do twarzy.
Bez względu na to jakie gogle na cross wybierzesz powinieneś zwrócić uwagę na system wentylacji. Wentylacja poprawia komfort użytkowania i dodatkowo zabezpiecza przed parowaniem w trakcie jazdy.
Dodatkowym ważnym aspektem jest jakość szybki do gogli. Marki takie jak Fox, Leatt, Scott oferują szyby, które poprawiają widoczność oraz zwiększają kontrast. Pojawia się na nich mniej refleksów, co chroni Twoje oczy przed zmęczeniem i łzawieniem podczas jazdy.
Inne systemy takie jak szerokość paska, szybkość wymiany szyby, możliwość zastosowania roll-offa czy zrywek to już dodatki, które poprawiają komfort jazdy.
Co to są zrywki do gogli?
Zrywki do gogli są to kawałki folii wykonanej z tworzywa sztucznego, które poprawiają widoczność w trakcie złych warunków pogodowych takich jak deszcz i błoto. Wystarczy, że w trakcie jazdy oderwiesz jedną zrywkę i natychmiast oczyszczasz sobie pole widzenia.
Zrywki do gogli są dostępne z reguły w dwóch wariantach. Jedne to zrywki zwykłe - tańsze dostępne z reguły w większej ilości oraz zrywki laminowane. Różnica polega na tym, że zrywki zwykłe z reguły umieścisz tylko 2-3 sztuki, a laminowanych zrywek dasz radę założyć nawet 7 sztuk. Zrywki laminowane są znacznie cieńsze i dużo łatwiej jest je zerwać, dodatkowo dzięki laminacji powstaje między nimi mniej szczelin więc jest mniejsze prawdopodobieństwo, że pomiędzy zrywki dostanie się brud czy błoto.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania w sprawie gogli to napisz do nas mailowo lub na facebook, a postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości :)