Chcesz coś zamówić ale kasy brak? Zrób zakupy dzisiaj i zapłać za 30 dni z PayPo!📅
Darmowa dostawa od 199 zł! Wysyłka w ciągu 24h! Nowy świeży wygląd strony, w trakcie kodowania :)
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jak jeździć w koleinach, przeczytaj jak to robią zawodnicy motocross i enduro.

2022-01-26
Jak jeździć w koleinach, przeczytaj jak to robią zawodnicy motocross i enduro.

Dzisiaj opiszę dla Ciebie kilka kroków jak zabrać się za pokonywanie kolein. Dzięki tej lekturze pokonasz zakręty stylowo i szybko.

Na przykładzie wielu zawodników z naszego podwórka, poprawa techniki jazdy w zakrętach i koleinach wpłynęła na poprawę czasów o kilka sekund na jednym okrążeniu.

 

Po pierwsze prędkość

Patrzysz na najlepszych zawodników motocross jak pokonują długie i głębokie koleiny prawie bez wysiłku i myślisz sobie, że to wcale nie może być takie trudne. A później siadasz na motocykl i Twoją pierwszą reakcją na pierwszą na torze lub pętli enduro koleinę jest raptowne wciśnięcie klamki hamulca? To kluczowy błąd który popełniają mniej zaawansowani zawodnicy cross i enduro. Popatrz jeszcze raz na najlepszych Riderów, zobacz jak napędzają się przed wjazdem w krętą koleinę. Fizyka mówi nam, że czym szybciej pojedziemy tym łatwiej będzie nam utrzymać stabilność. Pewnie nie raz widziałeś motocyklistów zamkniętych w metalowej ogromnej kuli, po której poruszali się wysoko w górze na ścianach? Tak właśnie działa siła żyroskopowa. Więc od teraz musisz zwiększyć prędkość na zakrętach z koleinami i ćwiczyć je zamiast unikać. Im mocniej przed nimi zahamujesz tym więcej masy motocykla przeniesiesz na przednie koło i tym bardziej motocykl stanie się niestabilny.

Nie zmieniaj niepotrzebnie biegów

część z nas zaraz przed zakrętem redukuje bieg. Prowadzi to do nagłej i często niekontrolowanej kompresji przedniego zawieszenia, które ostatecznie w połączeniu z niedoświadczonym zawodnikem prowadzi do wybicia zarówno motocykla jak i motocyklisty z obranego linii na torze crossowym. Jeśli będziesz utrzymywał motocykl cross na wyższym biegu to będzie spokojniejszy i zminimalizujesz ryzyko nagłych zmian rozkładu masy. Z zakrętu lepiej jest wychodzić na wyższym biegu. Możliwe, ze w apexie będziesz czuł, że motocykl jest trochę zmulony, ale wystarczy, że delikatnie dodasz gazu, co pozwoli Ci opuścić zakręt tak jak trzeba płynnie i na pełnym ogniu.

czolowi zawodnicy motocross pokonuja zakrety na tym samym biegu

A co z hamulcami?

Cokolwiek by się nie działo nie wciskaj tylnego hamulca jeśli jesteś już w zakręcie. Użycie tylnego hamulca jedyne co spowoduje to wytracenie cennego pędu, a także wytrącenie motocykla z równowagi. Dodatkowo ruchy stopy sprawią, że mimowolnie przeniesiesz ciężar ciała, który dodatkowo zdestabilizuje motocykl. Powinieneś hamować przed dosiadem do zakrętu. Kiedy przechodzisz do dosiadu przesuń stopę po stronie hamulca od środka podnóżka do tyłu, tak abyś miał przednią część stopy umieszczoną na podnóżku i naciskaj na niego. Dzięki temu unikniesz przypadkowemu uderzeniu stopą w hamulec, a tym samym unikniesz wytrącenia motocykla z równowagi i wygenerujesz dodatkową trakcję na tylnym kole.

TRZYMAJ GAZ! - ale płynnie!

im płynniej operujesz manetką gazu tym łatwiej będzie Ci się pokonywało koleiny. Nie powinieneś szarpać manetki jak Reksio szynki co chwilę dodając i odejmując gaz w koleinach. Za każdym razem gdy dodasz gazu zbyt mocno motocykl zacznie się wspinać po koleinie, a po każdym odpuszczeniu gazu będzie w nią wpadał. Prowadzenie w takich warunkach na pewno nie jest łatwe.

prawidlowe pokonywanie kolein na motocyklu cross na torze motocrossowym

Pomyśl o tym jak ustawić głowę

Położenie głowy jest bardzo ważne. Najlepiej wypracować w sobie rutynę i pochylać ciało razem z głową. Technikę tę dopracował słynny zawodnik motocross Jeremy McGrath i jest to najlepszy przykład, że tam gdzie pójdzie Twoja głowa, pójdzie też ciało, a co za tym idzie również motocykl crossowy.

Został Ci jeszcze przedni hamulec

zdecydowanie bardziej zaawansowana technika jazdy. Skutkiem jej stosowania jest to, że nie stosujesz tylnego hamulca oraz to, że dzięki niej zwiększasz przyczepność przedniego koła, przez to, że podczas hamowania dociążasz przednie koło. Spróbuj utrzymywać jeden palec nad dźwignią przedniego hamulca i dozować go tak aby dostosowywać nacisk przedniego koła do warunków w koleinie.

prawidlowe pokonywanie kolein na motocyklu cross na torze motocrossowym

Jedź na fali

Jak dobrze się przyjrzysz głębokim koleinom to są to takie wielkie bandy. Im wyższa jest koleina tym lepiej będzie utrzymywać motocykl, pod warunkiem, że wygenerujesz odpowiednią prędkość, bez prędkości nawet najlepsza opona cross nie utrzyma Cię w koleinie. Im bardziej stromy jest kąt przejazdu tym szybciej pokonasz koleinę. Najszybszym sprawdzeniem wysokości najazdu jest zwrócenie uwagi na to gdzie znajdują się ślady opon drugiego motocyklisty, to da Ci jasną informacje o tym jak wysoko sam się znajdujesz. Pamiętaj, im wyższy kąt tym większa prędkość będzie potrzebna do utrzymania motocykla na dobrym torze jazdy.

Wzrok - czyli gdzie mam patrzeć

absolutnie nie patrz przed swoje przednie koło. Patrz do przodu i do wewnątrz. Pomyśl o tym, że Twój motocykl będąc w koleinie jest prawie jak na szynach. Dlatego powinieneś patrzeć na koniec zakrętu, a nie tu gdzie znajdujesz się teraz. Z tym co jest 10 cm przed przednim kołem już nic nie zrobisz, ale patrząc daleko możesz przygotować się na większość niespodzianek. Balans ciała – nacisk na zewnętrzy podnóżek sprawi, że motocykl cross będzie lepiej trzymał się w koleinie. Nacisk ten pomoże Ci również skutecznie skierować Cię do wyjścia z zakrętu. Najlepiej umieść czubek buta enduro na podnóżku, następnie obróć palce do wewnątrz i przyciśnij zewnętrze kolano do zbiornika paliwa. Spowoduje to automatyczny nacisk na zewnętrzny podnóżek i pomoże Ci wyrabiać prawidłowy nawyk.

Zaufane Opinie IdoSell
4.84 / 5.00 1954 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-27
Towar pierwsza klasa, obsługa zamówienia ekspresowa. Polecam
2024-03-25
Jestem zadowolony
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel