10 Rzeczy, które musisz wiedzieć o łańcuchu w motocyklu cross

2022-02-23
10 Rzeczy, które musisz wiedzieć o łańcuchu w motocyklu cross
W tym wpisie wyjaśnię Ci popularne zagadnienia dotyczące łańcuchów motocyklowych do jazdy cross i enduro. Poświęć kilka minut, a możesz zaoszczędzić trochę złotówek na wymianach i naprawie.

(1) Producenci łańcuchów motocyklowych szukają sposobów aby wytworzyć wytrzymałe łańcuchy motocyklowe, a przy tym obniżyć ich wagę. Zwiększenie wytrzymałości byłoby proste gdybyśmy zastosowali w nich większe ogniwa. Niestety wpłynęłoby to na zwiększenie wagi łańcucha motocyklowego. Dlatego lekkie łańcuchy motocross są tworzone z lepszych materiałów, tak aby obniżyć ich wagę. Stosowane materiały wykazują dużą odporność na rozciąganie, wytrzymują duże naprężenia i świetnie radzą się w niesprzyjającym środowisku motocrossowym.

(2) Łańcuch motocyklowy składa się z płytek bocznych wewnętrznych i zewnętrznych. W łańcuchu oringowym znajdziesz dodatkowe uszczelnienia w postaci gumy, która znajduje się pomiędzy płytkami bocznymi łańcucha. Dodatkowo pośrodku ogniwa łańcucha znajduje się rolka. To ona dotyka do zębatki podczas jazdy. Często rolka jest oddzielona za pomocą tulei, ale występują też łańcuchy bez dodatkowych tulei.

(3) Jak znaleźć rozmiar łańcucha motocyklowego? Z reguły jest on zapisany na zewnętrznej płytce w postaci trzycyfrowego symbolu np. „530”. Pierwsza cyfra z reguły wynosi 4,5 albo 6 i oznacza skok łańcucha. Skok łańcucha motocyklowego to odległość od środka jednej rolki do środka kolejnej rolki. Większość producentów łańcuchów motocyklowych stosuje oznaczenie calowe. I tak cyfra 4 oznacza 4/8 cala, cyfra 5 oznacza 5/8 cala, a cyfra 6 oznacza 6/8 cala. Jeśli chodzi o drugą liczbę to jej znacznie może się różnić w zależności od producenta. Najczęściej jednak określa szerokość łańcucha. Sprawa nam się już skomplikowała, a dodatkowo łańcuchy często różnią się średnicą rolki, która wpływa na prawidłowe dopasowanie łańcucha do zębatek napędowych. To jeszcze nie koniec, średnica rolki wpływa również na wytrzymałość łańcucha. Dlatego też część łańcuchów otrzymała cyfry, które nijak mają się do ich wielkości, a mają za zadanie określać ich model czy wytrzymałość.

(4) Zapinka czy zakuwka? Właściwie to istnieją trzy sposoby łączenia łańcuchów. Za pomocą zapinki czyli ogniwa wsuwanego, które jest bardzo popularne ze względu na to, że do jego założenia nie potrzebujemy żadnych narzędzi. Ogniwa pasowane na wcisk, również posiadają zacisk taki jak zapinki, są jednakże od nich mocniejsze, ponieważ do ich montażu potrzebujesz narzędzi w postaci prasy do łańcuchów (najmniej popularne zapięcie). Trzecim rodzajem są zakuwki. Zamiast klipsów posiadają kołki, które działają jak nity. Zakuwkę montujemy za pomocą zakuwarki motocyklowej. Są ta najlepsze i najtrwalsze ogniwa łączące jakie możesz znaleźć na rynku.

(5) Jak założyć łańcuch otwarty z zapinką? Zapinki montujemy za pomocą szczypiec z wąskim zakończeniem, klips można podważyć za pomocą płaskiego śrubokręta. Pamiętaj aby unikać obciążeń podczas instalacji. Zapinkę bardzo łatwo uszkodzić jeśli ściśniesz ją zbyt mocno, a to może powodować rozpięcie łańcucha podczas jazdy. Pamiętaj też, że nie możesz założyć jakiegokolwiek ogniwa, ogniwo powinno być dopasowane rozmiarem i rodzajem do łańcucha.

(6) Łańcuch motocrossowy z uszczelnieniem – łańcuchy motocrossowe O-ringowe zyskują coraz więcej zwolenników. Charakteryzują się dodatkowym uszczelnieniem umieszczonym pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną płytką boczną. Uszczelnienie to zatrzymuje smar i zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza łańcucha. Łańcuchy oringowe są znacznie trwalsze niż te bez oringów, dodatkowo pośrednio chronią zębatki motocyklowe dlatego też cały twój napęd wytrzyma znacznie dłużej. Mają jednak swoje wady, a mianowicie zwiększają tarcie, a co za tym idzie opór podczas jazdy.

(7) Dlaczego łańcuch motocyklowy się rozciąga? Przede wszystkim jest to wynik zużycia. Materiał ulega rozciąganiu od naprężeń. Kiedy należy wymienić łańcuch motocyklowy? Najczęściej wtedy gdy nie masz już możliwości jego naciągnięcia lub wtedy gdy widzisz, że łańcuch „stoi kołkiem” czyli w różnych miejscach jest dziwnie powyciągany i powyginany. Dodatkowo warto sprawdzić stan zębatek. Wymiana samego łańcucha przy zjedzonych zębatkach mija się z celem, ponieważ nowy łańcuch zostanie znacznie szybciej zużyty przez większe przestrzenie pomiędzy zużytymi zębami zębatek. Pamiętaj też, że nie należy wymieniać pojedynczych ogniw w łańcuchu. Po pierwsze dlatego, że obniżasz jego wytrzymałość, a pod drugie dlatego, że nowe ogniwa będą miały inne wymiary niż ogniwa zużyte, co doprowadzi znów do nadmiernego obciążenia łańcucha, a to znów może prowadzić do jego zerwania.

(8) Jak regulować naciąg łańcucha cross? Zła regulacja łańcucha najczęściej prowadzi do jego szybkiego zużycia. Zbyt luźny i zbyt mocno napięty łańcuch może prowadzić do jego zerwania. Czołowa zasada to „trzy palce” tyle mniej więcej powinien wynosić luz. Pamiętaj też, żeby sprawdzić czy koło i zębatka jest w osi. Sprawdź w jaki sposób łańcuch zahacza o zębatkę i czy przypadkiem nie jest przekoszony w którąś stronę.

smar do łańcucha cross i preparat do czyszczenia łańcucha

(9) Jak wydłużyć życie łańcucha cross? Przede wszystkim zadbaj o niego w poprawny sposób. Zainwestuj w środek do czyszczenia łańcuchadobry smar. Dzięki temu koła będą obracać się swobodniej, a łańcuch nie będzie cierpiał od naprężeń czy przedostającego się brudu. Nie stosuj szczotek drucianych (!), mogą one uszkodzić delikatne uszczelnienia oringowe. Na rynku jest wiele szczotek do czyszczenia łańcucha motocyklowego, to jednorazowy wydatek, który posłuży Ci przez dłuższy czas. Pamiętaj aby czyścić i smarować łańcuch po każdej jeździe, szczególnie po zabawie w błocie czy piasku albo po myciu motocykla.

(10) Nakładaj smar dokładnie, równomiernie na całej powierzchni łańcucha. Podczas nakładania smaru uważaj żeby nie nanieść go na tarczę hamulcową lub zacisk czy klocki. Zakręć kołem kilka razy delikatnie aby rozprowadzić smar po całej powierzchni łańcucha. Nie nakładaj go jednak zbyt dużo, smar przyciąga brud. Dużo smaru to dużo brudu, który niszczy Twój napęd.

Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1201 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-02-07
Wszystko tak jak w opisie. Polecam
2023-02-07
Szybka wysyłka dobre ceny ;) polecam

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel