10 Rzeczy, które musisz wiedzieć o oponach cross

2022-11-02
10 Rzeczy, które musisz wiedzieć o oponach cross
  1. Przeznaczenie. Producenci opon produkują specjalne rodzaje opon do jazdy po terenie: miękkim, średnim i twardym. Opony do jazdy po miękkim terenie przeznaczone są do jazdy po piasku, torfie i błocie. Opony na teren średni  określane jako (intermediate lub medium) są najbardziej uniwersalne i sprawdzają się na większości standardowych tras i torów motocross, na których jest dobra trakcja i mieszanka luźnego i twardego terenu. Opony hard do jazdy po twardym terenie sprawdzą się na ubitych na beton twardych jak skała trasach i torach gdzie trakcja jest zdecydowanie zmniejszona.
  2. Bieżnik. Kształt i ułożenie klocków bezpośrednio zależy od terenu do jakiego przeznaczona jest opona. Stosunek terenu do ilości klocków określa jak duża część powierzchni opony ma bieżnik, a jak dużo jest odstępów pomiędzy klockami. Im większa ilość kostek i mniej odstępów tym lepszy kontakt opony z podłożem przy każdym obrocie opony. Ułożenie kostek zawsze jest bezpośrednio powiązane z terenem w jakim opona ma się sprawdzić.
  3. Sztywność. Mieszanka gumy, karkas, ilość klocków oraz ich kształt decydują jak sztywna jest opona. Twardsza mieszanka i sztywniejsze klocki opony nie uginają się przy kontakcie z terenem. Dzięki temu doskonale opona wgryza się w miękki teren i maksymalizuje trakcję. Miękka guma i elastyczny bieżnik sprawia, że klocki układają się i dosłownie przyklejają się do twardych elementów trasy. Nie bez znaczenia pozostaje także kształt tylnej ściany klocków. Skośna tylna ściana podpiera i dodatkowo usztywnia bieżnik (idealnym przykładem jest opona Michelin Starcross 6 Medium Soft). Dodatkową sztywność bieżnika uzyskiwana jest także poprzez dodatkowe "mostki" łączące kostki (dobrym przykładem jest opona MX33). Pamiętaj także, że oznaczenia opon cross nie działają tak samo w typowych oponach enduro gdzie zapis soft, medium, hard opisuje mieszankę gumy!
  4. Jaka opona na miękki teren. Opona do miękkiego terenu będzie miała większy stosunek pustych przestrzeni do klocków. Konstrukcja bieżnika w oponie na miękki teren często przypomina kształt litery V i układa się w "łopatę". Pozwala to dobrze zagłębiać się w w podłoże i z każdym obrotem wyrzucać więcej gruntu, napędzając motocykl do przodu. Duże odstępy w bieżniku sprawiają, że opona nie oblepia się błotem i dobrze się oczyszcza, cały czas gwarantując maksymalną przyczepność.
  5. Dobra opona na twardy teren. Stosunek klocków do wolnej przestrzeni jest odwrotny niż w oponach soft. Gęsto rozmieszczone klocki opony powiększają powierzchnię kontaktu bieżnika z twardą nawierzchnią trasy. Miękka mieszanka i mniej sztywne kostki dodatkowo poprawiają kontakt opony z gruntem i zapewniają masywną trakcję. Kolejna cecha, która wyróżnia opony na twardy teren to niższa wysokość bieżnika niż przy oponach soft i medium. Wpływa to na poprawę stabilności i trwałość.
  6. Teren pośredni (intermediate). Mało jest tras, które cechują się w pełni twardą lub w pełni miękką nawierzchnią. Dlatego właśnie opony medium(intermediate) zostały opracowane jako złoty środek. Mają zapewniać maksymalną przyczepność i stabilność w największym zakresie różnorodnych nawierzchni na większości tras i torów mx. 
  7. Waga. Ciężar opon ma bardzo duże znaczenie, szczególnie podczas wyścigów motocross. Opony stanowią znaczną cześć masy nieresorowanej motocykla. Masa nieresorowana wpływa kilkukrotnie mocniej na prowadzenie się motocykla i reakcję zawieszenia. (bardziej szczegółowo opisaliśmy to w tym artykule). Wniosek jest jednak prosty, im lżejsze opony tym lepiej dla prowadzenia.
  8. Ciśnienie w oponach. Kontrola i prawidłowe ustawienie ciśnienia ma kluczowe znaczenie. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niekontrolowane uginanie się boku opony i "ujeżdżanie". Niskie ciśnienie zwiększa także ryzyko złapania kapcia. Zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że opona nie układa się do nierówności i łapie deficyty trakcji. 
rozmiar opony motocyklowej na boku

9. Współczynnik kształtu. Trzy cyfry na boku opony, które popularnie nazywane są rozmiarem. Jak sama nazwa wskazuje opisują rozmiar opony. Jeżeli weźmiemy np. 120/90-18 to 120 jest szerokością opony w milimetrach (120 mm), 90 to wysokość opony wyrażona jako procent szerokości - 120 * 90% = 108 mm (a nie jak większość riderów myśli 90 mm), 18 to rozmiar felgi, na którą pasuje opona w calach.

10. Najpopularniejsze rozmiary. Do jazdy motocross najczęściej wybierane rozmiary to 80/100-21 dla opon przednich i 100/90-19 jako opona tylna do mniejszych pojemności. W mocniejszych sprzętach najczęściej spotykamy 110/100-19 lub 120/80-19. Do jazdy enduro zdecydowanym liderem na przód jest 90/90-21, a na tył 140/80-18.

Przeczytaj więcej przydatnych porad o jeździe enduro i motocross na naszym blogu:
Jak wybrać ortezy?
Przyspiesz w zakrętach naciskając na podnóżek
10 powodów dla których warto kupić gripy ODI

 

 

Dołącz do bajamoto VIP

bądź na bieżąco z najlepszymi ofertami i zgarnij

- 7%

na pierwsze zakupy
Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1201 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-02-07
Wszystko tak jak w opisie. Polecam
2023-02-01
Polecam sklep.

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel