• Łatwy i szybki zwrot do 14 dni
  • Darmowa dostawa od 199 zł
  • Sklep prowadzony przez zawodników motocross i enduro
  • Szybka dostawa
  • Działamy na rynku od ponad 5 lat
Chcesz coś zamówić ale kasy brak? Zrób zakupy dzisiaj i zapłać za 30 dni z PayPo!📅
Kup łańcuch i zębatki, a przednią zębatkę otrzymasz za 1zł!
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

10 Rzeczy, które musisz wiedzieć o oponach cross

2022-11-02
10 Rzeczy, które musisz wiedzieć o oponach cross
  • Przeznaczenie. Producenci opon produkują specjalne rodzaje opon do jazdy po terenie: miękkim, średnim i twardym. Opony do jazdy po miękkim terenie przeznaczone są do jazdy po piasku, torfie i błocie. Opony na teren średni  określane jako (intermediate lub medium) są najbardziej uniwersalne i sprawdzają się na większości standardowych tras i torów motocross, na których jest dobra trakcja i mieszanka luźnego i twardego terenu. Opony hard do jazdy po twardym terenie sprawdzą się na ubitych na beton twardych jak skała trasach i torach gdzie trakcja jest zdecydowanie zmniejszona.
  • Bieżnik. Kształt i ułożenie klocków bezpośrednio zależy od terenu do jakiego przeznaczona jest opona. Stosunek terenu do ilości klocków określa jak duża część powierzchni opony ma bieżnik, a jak dużo jest odstępów pomiędzy klockami. Im większa ilość kostek i mniej odstępów tym lepszy kontakt opony z podłożem przy każdym obrocie opony. Ułożenie kostek zawsze jest bezpośrednio powiązane z terenem w jakim opona ma się sprawdzić.
  • Sztywność. Mieszanka gumy, karkas, ilość klocków oraz ich kształt decydują jak sztywna jest opona. Twardsza mieszanka i sztywniejsze klocki opony nie uginają się przy kontakcie z terenem. Dzięki temu doskonale opona wgryza się w miękki teren i maksymalizuje trakcję. Miękka guma i elastyczny bieżnik sprawia, że klocki układają się i dosłownie przyklejają się do twardych elementów trasy. Nie bez znaczenia pozostaje także kształt tylnej ściany klocków. Skośna tylna ściana podpiera i dodatkowo usztywnia bieżnik (idealnym przykładem jest opona Michelin Starcross 6 Medium Soft). Dodatkową sztywność bieżnika uzyskiwana jest także poprzez dodatkowe "mostki" łączące kostki (dobrym przykładem jest opona MX33). Pamiętaj także, że oznaczenia opon cross nie działają tak samo w typowych oponach enduro gdzie zapis soft, medium, hard opisuje mieszankę gumy!

  • Jaka opona na miękki teren. Opona do miękkiego terenu będzie miała większy stosunek pustych przestrzeni do klocków. Konstrukcja bieżnika w oponie na miękki teren często przypomina kształt litery V i układa się w "łopatę". Pozwala to dobrze zagłębiać się w w podłoże i z każdym obrotem wyrzucać więcej gruntu, napędzając motocykl do przodu. Duże odstępy w bieżniku sprawiają, że opona nie oblepia się błotem i dobrze się oczyszcza, cały czas gwarantując maksymalną przyczepność.
  • Dobra opona na twardy teren. Stosunek klocków do wolnej przestrzeni jest odwrotny niż w oponach soft. Gęsto rozmieszczone klocki opony powiększają powierzchnię kontaktu bieżnika z twardą nawierzchnią trasy. Miękka mieszanka i mniej sztywne kostki dodatkowo poprawiają kontakt opony z gruntem i zapewniają masywną trakcję. Kolejna cecha, która wyróżnia opony na twardy teren to niższa wysokość bieżnika niż przy oponach soft i medium. Wpływa to na poprawę stabilności i trwałość.
  • Teren pośredni (intermediate). Mało jest tras, które cechują się w pełni twardą lub w pełni miękką nawierzchnią. Dlatego właśnie opony medium(intermediate) zostały opracowane jako złoty środek. Mają zapewniać maksymalną przyczepność i stabilność w największym zakresie różnorodnych nawierzchni na większości tras i torów mx. 
  • Waga. Ciężar opon ma bardzo duże znaczenie, szczególnie podczas wyścigów motocross. Opony stanowią znaczną cześć masy nieresorowanej motocykla. Masa nieresorowana wpływa kilkukrotnie mocniej na prowadzenie się motocykla i reakcję zawieszenia. (bardziej szczegółowo opisaliśmy to w tym artykule). Wniosek jest jednak prosty, im lżejsze opony tym lepiej dla prowadzenia.
  • Ciśnienie w oponach. Kontrola i prawidłowe ustawienie ciśnienia ma kluczowe znaczenie. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niekontrolowane uginanie się boku opony i "ujeżdżanie". Niskie ciśnienie zwiększa także ryzyko złapania kapcia. Zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że opona nie układa się do nierówności i łapie deficyty trakcji. 
rozmiar opony motocyklowej na boku
  • Współczynnik kształtu. Trzy cyfry na boku opony, które popularnie nazywane są rozmiarem. Jak sama nazwa wskazuje opisują rozmiar opony. Jeżeli weźmiemy np. 120/90-18 to 120 jest szerokością opony w milimetrach (120 mm), 90 to wysokość opony wyrażona jako procent szerokości - 120 * 90% = 108 mm (a nie jak większość riderów myśli 90 mm), 18 to rozmiar felgi, na którą pasuje opona w calach.
  • Najpopularniejsze rozmiary. Do jazdy motocross najczęściej wybierane rozmiary to 80/100-21 dla opon przednich i 100/90-19 jako opona tylna do mniejszych pojemności. W mocniejszych sprzętach najczęściej spotykamy 110/100-19 lub 120/80-19. Do jazdy enduro zdecydowanym liderem na przód jest 90/90-21, a na tył 140/80-18.
Przeczytaj więcej przydatnych porad o jeździe enduro i motocross na naszym blogu:
Jak wybrać ortezy?
Przyspiesz w zakrętach naciskając na podnóżek
10 powodów dla których warto kupić gripy ODI

 

 

Dołącz do bajamoto VIP

bądź na bieżąco z najlepszymi ofertami i zgarnij

- 7%

na pierwsze zakupy

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 2273 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-07-23
wsztstko BAJA :))
2024-07-22
Towar wysłany stosunkowo szybko, sama pompa z drobnym mankamentem ale to wina producenta a nie sklepu. Obsługa nawet ok przez messenger bo na infolinie nie dało rady się dodzwonić (po komunikacie rozłącza). Pozdrawiam
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel