10 rzeczy o nowej technice jazdy
(1) Stopy na podnóżkach. Obecnie najpopularniejszą nową techniką jazdy w świecie motocrossu jest utrzymywanie stóp na stopkach przez cały zakręt. Nie oznacza, że stoisz cały czas; po prostu oznacza to, że pozostawiasz obie stopy na stopkach przez cały zakręt. Nawet w Supercrossie najlepsi zawodnicy potrafią utrzymać obie stopy na stopkach, zwłaszcza żeby zachować równowagę, wyjeżdżając z zakrętu na odcinek z przeszkodami.
(2) Historia. Jazda ze stopami na podnóżkach nie jest nowością, zawsze byli zawodnicy, którzy ograniczali zdejmowanie stóp z podnóżków. Jednakże, we wczesnych latach motocrossu, trzymanie wewnętrznej nogi na stopce w zakręcie wiązało się z ryzykiem kontuzji ze względu na mniejszy skok zawieszenia, mniejsze rozmiary motocykli i podnóżki, które były o wiele bliżej ziemi, w związku z tym, zdejmowanie nogi zapobiegało wbiciu się stopy w ziemię lub zahaczeniu o przeszkodę. Musimy jednak dodać, że mimo tego, że dziś zawodnicy jeżdżą inaczej to zdejmowanie nogi z podnóżka ma także pozytywny wpływ na przeniesienie ciężaru podczas skręcania.
(3) Dlaczego?. Ponieważ stopki są umieszczone poniżej środka ciężkości, energia przekazywana z nóg zawodnika na stopki ma znaczący wpływ na prowadzenie motocykla - bardziej niż masa zawodnika na siedzeniu. Utrzymując stopy na stopkach, można utrzymać bardziej zrównoważoną wagę na motocyklu, co prowadzi do płynniejszego i stabilniejszego pokonywania zakrętów.
(4) Nie zawsze. Jazda z nogami na stopkach w zakręcie nie zawsze jest lepsza. W niektórych zakrętach łatwiej i szybciej jest dla jeźdźca, gdy ma jedną nogę na ziemi. Ken Roczen i Eli Tomac nie trzymają swoich nóg na stopkach przez cały czas, ale prawie. Główna korzyść wynikająca z trzymania nóg na podnóżkach polega na zwiększeniu spójności. Z mniejszą ilością ruchów łatwiej utrzymać się w skupieniu i skoncentrować się na wykonaniu odpowiedniego zakrętu i wejściu w kolejny odcinek prostej.
(5) Oszczędność energii. Gdy pozostawiasz stopy na podnóżkach, Twoje ciało nie musi tracić energii na podnoszenie i wyprostowanie nogi (z dodatkową wagą butów i ochraniaczy kolan). Po drugie, zmniejsza to zmęczenie ramion i barków, ponieważ naturalnie umożliwia mocniejsze chwycenie motocykla nogami. Wyobraź sobie jazdę na motocyklu bez stopek - trzymanie motocykla byłoby bardzo męczące. Teraz wyobraź sobie jazdę z jedną nogą na motocyklu - mniej męczące, ale wciąż bardziej męczące niż trzymanie obu nóg na stopkach. Ten przykład ilustruje, dlaczego pozostawienie obu nóg na stopniach pomaga zaoszczędzić siły.
(6) Pozycja stóp. Aby w pełni skorzystać z korzyści wynikających z pozostawienia stóp na stopkach przez cały zakręt, musisz uważać na to, jak umieszczasz swoje stopy na stopkach. Musisz je umieścić na przedniej części stopy. Jeśli tego nie zrobisz, Twój but może utknąć w środku koleiny i skręcić Ci kolano. Ponadto jazda na przedniej części stopy pozwala ci na ruch kostki, co pomaga w absorbowaniu nierówności terenu.
(7) Jak tak jeździć? Zacznij ćwiczyć jazdę z nogami na stopkach w płynnych zakrętach. Z większą ilością pędu i większym skrętem łatwiej będzie przystosować się do techniki przejazdu zakrętu bez wystawiania nogi. Szybsze zakręty staną się naturalnym skutkiem ubocznym trzymania stóp na stopkach. Kiedy spróbujesz tej techniki w ostrzejszych, bardziej technicznych zakrętach, pamiętaj, aby patrzeć dalej przed siebie i ściskać motocykl nogami. To zapobiegnie utracie równowagi.
(8) Szybkie nogi. Technika oparta na tych samych zasadach to "szybkie nogi". Oznacza to, że twoja noga spędza jak najmniej czasu poza stopką. Najlepsi zawodnicy szybko przekładają swoje stopy z powrotem na stopki, wiedząc, że będą mogli dać więcej gazu i jechać szybciej, zwiększając przyczepność, gdy obie nogi są na stopkach.
(9) Motocykl elektryczny. Motocykle crossowe elektryczne nie posiadają skrzyń biegów, eliminując potrzebę dźwigni sprzęgła i zmiany biegów. Wiele motocykli elektrycznych jest wyposażonych w klamkę do obsługi hamulca tylnego. Z brakiem dźwigni zmiany biegów, braku pedału hamulca tylnego i braku sprzęgła, motocykle elektryczne, takie jak KTM Freeride, są dobrymi narzędziami szkoleniowymi do jazdy ze stopami na stopkach. To pozwala na trzymanie obu stóp na stopkach przez cały czas. Mniejsza ilość ruchów nogami ułatwia jazdę i wykonywanie właściwej techniki.
(10) Przydatne wskazówki. Aby pomóc ci pozostać połączonym z motocyklem i utrzymać stopy we właściwej pozycji, możesz wyostrzyć stopki, dodać taśmę antypoślizgową na boczne panele z numerami i pokryć siedzenie poszyciem z lepszym chwytem. Każdy trik pomaga przytrzymać się na motorze i ułatwia utrzymanie właściwej techniki.
Przeczytaj więcej przydatnych porad o jeździe enduro i motocross na naszym blogu:
Jak wybrać ortezy?
Przyspiesz w zakrętach naciskając na podnóżek
10 powodów dla których warto kupić gripy ODI