10 rzeczy które zdecydowanie powinieneś wiedzieć o dętkach
2022-10-25
- Guma syntetyczna czy naturalna? Generalnie większość dętek motocyklowych wyprodukowana jest z mieszanki gumy naturalnej oraz syntetycznej. Kauczuk naturalny jest lepszy niż syntetyczny. Charakteryzuje się większą giętkością i odpornością na przebicia. Nie jest jednak stosowany samoistnie, z tego względu, że jest bardzo drogi. Lepszej jakości dętki jak np. grube dętki marki Michelin mają w swoim składzie znacznie więcej kauczuku naturalnego, przez co są odporniejsze ale też znacznie droższe.
- Czy grubość dętki ma znaczenie? Z reguły w motocyklach seryjnie stosuje się cienkie dętki z uwagi na masę oraz chęć zaoszczędzenia pieniędzy. Pamiętaj, że masa dętki jest masą obrotową i nieresorowaną, dlatego wybór cieńszej dętki często podyktowany jest chęcią zbicia wagi motocykla. Czy jednak cienkie dętki są dobre? I tak, i nie. Na ich niekorzyść działa przede wszystkim zwiększone ryzyko przebicia w cięższym terenie. Dlatego tak wiele zawodników stosuje zamiast dętek motocyklowych moussy crossowe.
- Czy rozmiar dętki ma znaczenie? Niestety bardzo duże. Jeśli np. założysz dętkę 120 do opony 100 to prawie na pewno jeśli nie masz super umiejętności i doświadczenia, zaczepisz o nią podczas zakładania opony. Pozwijana dętka w oponie to jeden z najczęstszych powodów przyszczypania dętki podczas zakładania, które z reguły kończy się przebitą dętką. Natomiast zastosowanie zbyt małej dętki może prowadzić do zbyt mocnego jej napompowania. Co skutkuje nadmiernym rozciągnięciem gumy i zmniejszeniem jej grubości. Dętka motocyklowa staje się wtedy bardzo podatna na uszkodzenia.
- Wydajność dętki motocyklowej. Dętki dobrze dobrane do rozmiaru opony pozwalają na niemalże idealne wypełnienie przestrzeni pomiędzy kołem, a oponą. A czy zastanawiałeś co się dzieje gdy zastosujesz zbyt małą dętkę, która tej przestrzeni nie wypełnia? Najczęściej tworzy się tam poduszka powietrzna, która skutkuje ciągłym ujeżdżaniem opony, w miejscu w którym dętka nie styka się z oponą.
- Ciśnienie w dętce motocyklowej. Dobrze napompowana dętka motocyklowa zapobiega spłaszczaniu dętki oraz zwiększa wytrzymałość ścianek. Z reguły dętki pompuje się ciśnieniem 12-14 PSI. Musisz jednak pamiętać, że gdy opona się rozgrzewa to dętka w niej również, a to powoduje zwiększenie ciśnienia nawet o 4 PSI. Możesz tego uniknąć stosując azot zamiast powietrza lub możesz przejechać kilka kółek po torze i skontrolować ciśnienie ewentualnie je upuszczając.
- Waga dętki motocyklowej. Na rynku dostępne są dętki motocyklowe o różnej grubości. Te najcieńsze mają ściankę o grubości około 1,5-1,75mm, nieco grubsze mają ściankę 2-3mm, a te super grube nawet 3,5-5mm grubości. Waga cienkiej dętki motocyklowej o wymiarach 110/90-19 to około 1250 gram, podczas gdy super gruba dętka to już nawet około 1750 gram przy tym samym rozmiarze. Dla celów porównawczych tubka żelu do moussa, potrzebnego do jego zamontowania w kole to około 1950 gram.
- Po co nam skrobia ziemniaczana lub puder dla niemowląt? Złe zamontowanie dętki motocyklowej może przysporzyć nam sporo problemów i nieprzyjemności. Dla poprawy montażu możesz użyć skrobi ziemniaczanej lub pudru dla niemowląt, które zmniejszą tarcie między dętką, a karkasem. Wpłynie to na wydłużenie żywotności dętki w kole. Przed montażem możesz też dodać do dętki trochę powietrza (tylko nie przesadzaj). Chodzi o to, że delikatnie napompowana dętka ułoży się w oponie, a Ty zmniejszysz ryzyko jej przyszczypnięcia podczas montażu.
- Zawory dętki motocyklowej. Zawór dętki jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Jest on wulkanizowany do dętki, więc jeśli nie zamontujesz poprawnie trzymaka i dojdzie do obrócenia opony to niestety na 99,99% urwiesz zawór, a dętka będzie nadawała się tylko do kosza. Po jeździe zawsze możesz sprawdzić czy zawór nie przesunął się i czy nie jest pod kątem. Jeśli jest to proponujemy sprawdzić dętkę przed następną przejażdżką żeby uniknąć nieprzyjemności.
- Zanieczyszczenia pomiędzy dętką, a oponą. Dętki są stworzone tak aby radzić sobie z nadwyrężeniami ze strony karkasu opony, ale niestety nie są odporne na dodatkowe zanieczyszczenia. Dlatego jeśli do środka dostanie się piach, błoto, woda czy inne zanieczyszczenia to może to doprowadzić do szybszego zużycia się dętki motocyklowej. Upewnij się, że Twoja felga nie ma żadnych otworów np. po drugim trzymaku, które nie zostały w żaden sposób zabezpieczone. Dodatkowo możesz zastosować zamiast standardowego opaski gumowej, specjalną naklejaną taśmę, która lepiej chroni przed przedostawaniem się zabrudzeń pomiędzy nyplami koła.
- Co ile zmieniać dętkę w motocyklu cross i enduro? Nawet jeśli dbasz o dętkę, czyścisz oponę i pilnujesz żeby nie przedostawały się do środka zabrudzenia to dętka nadal może się zużyć. Michelin oraz Dunlop polecają zmieniać dętkę co sześć miesięcy jeśli wcześniej nie pojawią się na niej ślady zużycia. Jak sprawdzić czy dętka jest stara? Poszukaj przetarć, naciągnięć i przebarwień (stara dętka ciemnieje) lub wyblakłych napisów na dętce. Jeśli jakieś znajdziesz albo jeśli uważasz, że guma już nie jest pierwszej nowości to lepiej ją wymień. Oszczędzisz sobie stresu, nerwów i zepsutego dnia bez jazdy motocyklem.
Przeczytaj więcej przydatnych porad o jeździe enduro i motocross na naszym blogu:
Jak wybrać ortezy?
Przyspiesz w zakrętach naciskając na podnóżek
10 powodów dla których warto kupić gripy ODI
Dołącz do bajamoto VIP
bądź na bieżąco z najlepszymi ofertami i zgarnij- 7%
na pierwsze zakupyPolecane
Michelin wzmocniona / pogrubiona dętka cross 90/90-21 80/100-21 [grubość 2.5 mm] MDR
86,90 zł brutto/1szt.